En guide för nybörjare inom Starcraft 2 där grunderna i spelet förklaras.

Starcraft 2 nybörjarguide

Starcraft 2 är ett så kallas RTS-spel (real time strategy) där målet är att från en primitiv start med ett mindre antal byggare bygga en bas och strukturer som sedan producerar mer byggare eller militära enheter. Till sin hjälp har man resurser som kan utvinnas och dessa kan hittas utspridda runt kartan. Detta är grunden till de allra flesta RTS-spel och slutmålet är givetvis att besegra sin motståndare som startar med liknande förutsättningar. 

När en match startar så har vardera spelare 12st byggare och deras uppgift direkt från start är att börja samla resurser som man använder för att utveckla sin produktion och träna upp armeér. Det finns två primära resurser i form av:

  • Minerals: Kristaller som man kan utvinnas för att kunna producera fler byggare och bygga fler byggnader, som hjälper till med att öka produktiviteten och påskyndar byggandet av spelarens armé. Denna resurs finns oftast nära till hands för spelaren när matchen startar, men är en begränsad resurs.
  • Vespene Gas: Gas som kan utvinnas ur gejsrar som finns i små kluster utspridda runt kartan. För att börja samla Vespene behöver spelaren bygga en byggnad, olika för varje ras, på platsen före man kan börja utvinna gasen. Resursen används sedan för att utveckla sin teknologi och blir speciellt viktigt i sena skeden av matchen.

Det sista som klassas som en resurs i Starcraft är antalet enheter man kan ha aktiva för stunden. Taket för detta är 200 enheter, men i starten av matchen mycket lägre än så och för att öka hur många aktiva enheter man kan ha behöver man bygga Supply Depots som Terran-rasen, eller Pylons för Protoss och Overlords som Zerg.

Det som skiljer Starcraft från andra RTS-spel är de olika nämnda raserna i spelet och hur annorlunda de är. Det skapar speciella situationer och det är viktigt att veta vilken ras man möter och hur det bäst bekämpas. En snabb genomgång av de tre raserna:

  • Terran: Den mänskliga rasen i spelet, vilket för att de har mycket gemensamt med nutidens krigsmetoder, än om i något futuristisk form. Använder sig av stridsvagnar, stridsflyg och marktrupper med stridsdräkter och högkalibriga vapen. Kostnaden för Terrans trupper är ett mellanting av de två andra raserna och är generellt en välbalanserad ras sett till kostnader och byggtider.
  • Protoss: En utomjordisk ras som också är den mest teknologiskt utvecklade i spelet. Vilket leder till att de bygger mer avancerade stridsskepp och maskiner än de andra två raserna, men detta leder också till en högre kostnad och byggtid. Alla Protoss byggnader och enheter skyddas också av en plasmasköld som gör dem ännu svårare förstöra eller döda.
  • Zerg: Dessa biologiskt avancerade monster som drivs av att hungra på andras genetik för att bli ännu starkare, är en ras som försöker springa över motståndaren med massor av små enheter innan denna hinner reagera. Det innebär givetvis att Zergs enheter och byggnader är väldigt billiga och snabba att tillverka, vilket gör dem till en ras som skiljer sig mycket från de andra två.

När vi nu har en lite bättre bild av hur spelet fungerar till en början, så ska vi prata om två koncept man väldigt ofta hör talas om i RTS-spel och du kanske har hört innan - Macro och Micro. 

Macro och Micro

Macro: Ett väldigt vanligt koncept som används för att förklara början av en match, då man oftast bör ha en plan som redan står klar före matchen börjat. Detta innebär i vilken ordning och i vilket tempo man ska bygga och utveckla olika saker, det vill säga, antal byggare, vilka byggnader och när man börjar producera en armé. Detta är väldigt grundläggande i ett spel som Starcraft och speciellt när man börjar möta personer som tränat ett tag så blir det nästintill ett måste för att ha en chans att vinna. Detta är fallet då det per automatik finns vissa vägar som leder till snabbare resultat än andra.

Det finns massvis med bra hjälp att hitta på detta området, genom guider som går igenom flera bra sätt att starta matchen som alla olika raser och sen kan man börja jobba utifrån den kunskapen.

Micro: Ett ord som dyker upp ofta i spelvärlden generellt, men speciellt inom RTS-genren. Det är innebär kort hur man styr och kontrollerar flera enheter på en gång eller i stressiga situationer. Detta är en väldigt viktig aspekt av Starcraft och något man kommer stöta på tidigt i sitt spelande. Även om det kan verka skrämmande vid första anblick om man exempelvis sett proffs spela eller hört om deras otroliga förmåga för multi-tasking, så är det något man gradvis kan lära sig och med tiden blir det en vanesak. Självklart är det viktigt här att man tidigt börjar träna upp sin förmåga och dessutom har vettiga binds och system för att få det att fungera på ett effektivt sätt, men oroa dig inte, detta är något vi givetvis kommer att hjälpa till med.

Micro är något som kommer hand i hand med en del olika spelmoment i Starcraft och för att nämna några:

  • Scoutning - Det är ofta viktigt att veta vad ens motståndare håller på med eller allmänt att man har koll på vad som händer på kartan och då vill man skicka ut enheter för att scouta, alltså undersöka platser. Vilket givetvis blir ett extra moment i allt annat man försöker hålla koll på.
  • Positionering - När strider bryter ut i spelet så är positionering av ens trupper A och O, då man ofta vill ha billigare eller stryktåligare trupper längst fram som ett exempel. Detta blandat med andra liknande saker kan göra stor skillnad i en strid och ju bättre man hanterar dessa små rörelser, desto bättre kommer man lyckas med att vinna bataljen.
  • Stridsmicro - Mitt i en strid vill man ofta lägga fokus på att döda specifika enheter av motståndarens armé och här blir micro återigen aktuellt då man behöver hantera vissa delar av sin egen trupp och ge dem specifika uppgifter. Att flytta bakåt skadade trupper är också en teknik som kan leda till stora fördelar och om man lär sig hantera dessa situationer på ett fördelaktigt sätt så har man en stor fördel mot en motståndare som bara försöker köra över dig.

Vi hoppas att du fått en bild av hur de grundläggande uppgifterna i Starcraft ser ut och att det inte känns lika avskräckande som det ibland kan göra. Att komma igång med spelet är trots allt lättare än det kan låta ibland och det finns många som är nybörjare i spelet och genom spelets matchmaking-system är det dessa spelare du kommer matchas med till en början. Så, vi önskar dig lycka till med att komma igång med detta vackra och i längden, otroligt komplexa spel. När du spelat ett tag och fått dig en bättre överblick i hur spelet ser ut i en riktig match hoppas vi att du vill kolla in våran avancerade guide där vi kommer att gå på djupet med dessa koncept och hjälpa till med att hitta vägar för att bli en fulländad RTS och Starcraft-spelare.








 

Janne Kouva image

Janne Kouva

31 juli 2019