Denna åskådarguide är för nya tittare av Starcraft 2 som vill lära sig grunderna.

Starcraft 2 åskådarguide

Vad är Starcraft 2?

Starcraft 2 är ett mycket komplicerat spel då det spelas på den högsta nivån, men det är å andra sidan betydligt lättare att titta på. Skillnaden på att spela själv eller exempelvis titta på GSL och WCS är enorm och som tittare behöver man inte ha koll på alla minimala detaljer som är så viktiga för spelarna. När vi tittar på spelet i professionella sammanhang finns också en hel del verktyg för att underlätta tittandet. Kommentatorerna är också mycket duktiga på att märka ut vad som är viktigt i matcherna och det gör i ärlighetens namn Starcraft 2 till ett lättare spel att följa än vissa andra inom e-sportsvärlden. Vi ska gå igenom en del grundläggande saker som är bra att tänka på då man som tittare ger sig in i detta underbara spel.

Vad finns det för visuell hjälp på skärmen?

De visuella hjälpmedlena som finns i Starcraft 2 är relativt simpla och tar inte upp mycket plats på skärmen, men en förståelse för vad de innebär gör det mycket enkelt att följa en match. 

Övre vänstra hörnet innehåller mycket blandad information, men oftast visas båda spelares produktionstab. Detta kan vara svårt att förstå för tittare som inte spelar spelet själva, men det visar allt som spelaren producerar eller utvecklar för stunden. Följs detta noga kan man se spelarnas tidiga utstuderade strategi och kommande målsättning i matchen. 

När du spelar syns minimapen och matchens längd i den nedre delen av skärmen och detta är också sant då matcher följs live. Från vänster till höger visas matchens ställning i matcher där flera kartor spelas, spelarnas namn, färg och vilken ras de spelar. 

När en spelare förlorar en drone/probe/SCV visas en liten tab över minimapen med information om hur många enheter som förlorades. Detta är något kommentatorerna ofta upplyser tittarna om. 

Fortsätter vi från vänster till höger visas Supply i vitt och det berättar hur många enheter (units) båda spelarna har för tillfället. Begränsningen är 200 enheter och denna siffra styrs av alla spelarens enheter. Oftast har spelaren med högst supply den största styrkan i matchen för stunden, men ha i åtanke att det är en väldigt generell riktlinje och är långt från sant i alla fall.

Näst följer Minerals i blått, då mineralerna i spelet är blåa. Samma sak gäller nästa punkt som är Gas, som likt sin färg ingame visas i grönt. Dessa två saker beskriver hela ekonomin för en spelare, då detta används för allt som spelarna bygger i matchen. Desto mer av dessa resurser en spelare har, ju mer kan han bygga och utveckla sina trupper. De stora siffrorna visar hur mycket resurser spelarna har medans den mindre siffran oftast står för hur stor deras inkomst är per minut. 

Vetskap om denna informationen säger mer om vilken spelare som har ett större skyddsnät i långa matcher då de kan ta mindre kostnadseffektiva fighter, även om det givetvis inte är målet, men då finns resurser att återskapa en armé även om resurser på kartan börjat ta slut. 

De nästa två tabbarna bryter ner Supply i två delar - Worker supply och Army supply. Detta är anledningen till att Supply inte alltid berättar hela historien. Dessa två siffror är mycket viktiga av två olika anledningar. Worker supply är alltid viktigt att hålla koll på då spelaren med mer workers oftast har ett ekonomiskt övertag och slutar spelaren producera dessa före 65 är chansen stor att spelaren kommer ta en stor fight mycket snart. Army supply visar spelarnas relativa styrka och är det inte totalt ensidigt, som 30-100, säger det ändå inte speciellt mycket om vem som kommer vinna. Vilka units spelarna har och hur läget i matchen ser ut är ofta mycket viktigare än just den specifika storleken på armén. När exempelvis Zerg tar en fight mot Protoss kan 120 mot 55 snabbt bli 30 units för Zerg om spelaren inte tar fighten på rätt sätt. Med det sagt kan ändå ofta matchens läge utläsas genom siffrorna på skärmen, men det leder också till höjdpunkterna i matcher då en spelare utför en perfekt fight och gör det omöjliga möjligt.

På höger sida om detta finns en tab för uppgraderingar spelarna gjort. Detta kan i specifika fall bli mycket intressant, som i exempelvis mirror-matches, som innebär att två spelare av samma ras möter varandra. 

Ibland finns information om spelarnas APM (actions per minute) vid sidan om detta och i ärlighetens namn är detta inte av någon nytta för tittarna, mer än för att imponera på dessa. 

När vi nu gått igenom vad det mesta betyder på skärmen vill vi ändå tillägga att man som tittare inte bör stirra sig blind på dessa saker. Denna information finns till hand för att guida tittare för att förstå matchen bättre, men fokuset bör ligga på spelet i sig självt. Detta i symbios med kommentatorernas stora kunskap gör spelet lätt att följa.

Vad är GSL och WCS?

Alla har en egen preferens för vilken region de väljer att titta på när det kommer till SC2. Ofta kan det handla om vilken tidszon man bor i, men oavsett vad som följs kan man knappast välja fel. GSL är en liga stationerad i Sydkorea och är den starkaste i världen då deras genomsnittliga nivå är väldigt hög. Det innebär inte att WCS (World Championship Series) på något sätt är en svag liga som inte är värd att följa. Där finns världens bästa spelare, Serral och andra världsspelare som Need och Reynor. 

Båda dessa ligor har fantastiska kommentatorer, men i Sydkorea finns de två mest populära spelet har att erbjuda i Daniel “Artosis” Stemkoski och Nick “Tasteless” Plott, som alltid levererar bra information samtidigt som underhållningsnivån är otroligt hög.

Vad betyder orden kommentatorerna använder?

På tal om kommentatorer så ska vi ta en titt på vilket typ av slang som används i spelet. Mycket av orden som framkommer i SC2 finns inte i andra spel och därmed är det viktigt att lära sig en del av detta lingo. 

  • Saker som proxy rax/gate/hatch refererar till olika builds som spelare använder. Att lära sig dessa namn är viktigt för att förstå vad kommentatorerna försöker berätta om matchens förlopp.
  • Cheese är ett vanligt ord för strategier som är väldigt speciella och används sällan, men som kan vinna en match helt på egen hand. 
  • Baiting är när en spelare visar ett fåtal enheter för att försöka locka fienden till en fight, för att sedan överraska denna och vinna en enkel fight.
  • Basetrade är när båda spelarna förstår varandras baser utan att något större försvar sätts in. 
  • Economy innebär spelarnas ekonomi, som kommer i form av minerals och gas. Ofta kommer detta upp i samband med exempelvis mineral line, som spelarna försöker ta i från motståndaren.

I början av matchen blir båda spelarna introducerade och kommentatorerna pratar ofta om deras syn på hur respektive spelare kommer att prestera och hur de kan vinna matchen. Det ska sägas att kommentatorerna i SC2 är bland de bästa i industrin i dessa sammanhang. Känslan för att bryta ner matchen i detaljer och förutse vad som kommer ske i kommande matcher är på en riktigt hög nivå. Allting som diskuteras går att förstå relativt enkelt då man uppnått en förståelse för vad som händer i matcherna generellt. 

I vissa fall i väldigt intensiva matcher och serier byts kommentatorer ut mellan matcher för at hålla sändningen fräsch och för att hålla intensiteten. 

Vad ska jag hålla koll på under en match?

En förståelse för de visuella hjälpmedlena och lyssna på kommentatorerna förklarar mycket av vad som händer, men det är också en match som utspelas på skärmen. Som nybörjare kan det vara svårt att hänga med i det snabba tempot till en början. Det är viktigt att komma ihåg att personen som styr kameran oftast kommer visa den viktigaste informationen som finns att se för stunden, allt annat är relativt värdelöst. 

Att alltid försöka ta in allt som personen som styr kameran försöker upplysa om under matchen. Om två armeér samlar ihop sig kommer troligtvis en stor fight hända inom kort. Däremot om båda spelarna spelar relativt passivt kommer matchen troligtvis att dra ut på tiden, men sluta i ett fyrverkeri. Desto mer förståelse tittaren har för spelet, ju mer kan denna förutse hur matchen kommer utspela sig och på det viset bättre hänga med i vad kommentatorerna pratar om. 

De flesta matcherna går inte till det sena stadiet av matcher och förstår man vilka spelare som deltar i matchen kan hjälpa till med att förstå vilka typer av matcher som väntar. Om en spelare är mycket starkare än den andra pågår matcher ofta i 5-10 minuter. Det finns dock flera olika utgångar och vissa spelare använder sig av så kallat cheese och kan avsluta matcher på bara några få minuter. Går två duktiga, men likvärdiga spelare upp mot varandra kan matcherna ofta nå 25-30 minuter. 

Vad väntar härnäst?

Som ett av de mest mekaniskt krävande och utmanande spelen i e-sportsvärlden har Starcraft 2 ett otroligt djup som gör det magiskt att kolla på. Som tur är, för oss som inte själva är genier i spelet är det ändå relativt enkelt att kolla på spelet, speciellt då kommentatorerna är fantastiska för detta ändamål. De flesta är själva spelare på en mycket hög nivå och de kan använda sin egen kunskap för att förstå de bästa spelarna i världen, men förmedla det på ett sätt så att alla förstår. Som alltid rekommenderar vi att du provar på spelet själv om du är intresserad då det är en språngbräda för att ta in kunskap och kunna njuta av spelet på högsta nivå. 







 

Janne Kouva image

Janne Kouva

30 oktober 2019