En nybörjarguide för PUBG. Spelets grundläggande mekaniker i fokus.

PUBG nybörjarguide

PlayerUnkown’s Battlegrounds, mer känt som PUBG, är ett så kallat Battle Royale-spel där huvudidén är att en grupp spelare, vanligtvis 64 (16 lag), hoppar från ett flygplan till spelfältet och vinnaren blir helt enkelt spelaren som sedan klarar sig tills alla andra motståndare är eliminerade. I turneringar tjänas poäng genom att överleva längre än andra lag eller genom elimineringar. Spelet spelas i lag om en, två eller fyra spelare.

Den grundläggande idén är mycket enkel: Du hoppar från ett flygplan till spelområdet, samlar vapen och utrustning medans du försöker vara den sista överlevande spelaren. Ett spel vara normalt i ca. 35 minuter. Det fascinerande med spelet är att spelområdet är riktigt stort, men det krymper ju längre matchen lider, vilket slutligen tvingar spelare att ta striden med varandra. Spelets stora popularitet ligger till stor del i att det går att vinna genom att eliminera motståndare lika väl som det går att gömma sig för att slutligen eliminera ett fåtal spelare som är kvar. I turneringar fås poäng både genom elimineringar och slutplacering.

PUBG spelas genom Steam och deras plattform. Spelet kostar ca. 30€ som standard och kräver ca. 25GB hårddiskutrymme. Spelet är också tillgängligt på Xbox One och Playstation 4, men den största delen spelare spelar på PC.

Innan spelet startar

I menyn som visas när spelet startas kan spelaren välja från följande spelformat

Kamera

  • FPP (First Person Perspective)
    • Detta alternativet innebär att spelaren ser allt ur ett förstahandsperspektiv, eller spelar spelet genom karaktärens ögon. Detta är det vanligaste spelläget.
  • TPP (Third Person Perspective)
    • Spelaren ser allt från tredje person och kameran är således ovanför karaktären. Detta gör att spelområdet ses på ett bredare sätt än ur första person.

Kartor

Erangel

Spelets första och mest populära karta som består av en ö i Ryssland. Ön, eller snarare två öar, innehåller mycket skog, två berg, byar och armébaser. Kartan spelas av såväl proffs som nybörjare och är mycket uppskattad.

Miramar

Denna karta ligger utanför Mexicos kust. Spelområdet domineras av en stor öken med några små öar vid sidan om. Terrängen som övergår till öken har militärbaser spritt över kartan. Miramar är bakom Erangel den mest spelade kartan i turneringssammanhang.

Sanhok

Denna karta ligger i Sydostasien och är hälften så stor som de två föregående. Den består av en ögrupp där samtliga öar är förbundna med broar. Terrängen är sig lik över hela kartan, men består av en hel del mindre byar och bosättningar. Dessutom har varje ö en armébas och ett stort turisthotell. På grund av kartans lilla storlek garanteras full action från början till slut. Detta gör att kartan ofta används för att träna skyttefärdigheter eftersom spelarna ofta hamnar i strid.

Vikendi

En snötäckt karta som är tagen från Balkanhalvön. Unikt för kartan är att den utspelar sig under nattetid. Ön är uppdelad då en flod rinner igenom mitten av den. Kartan är den senaste i spelet och i dagsläget spelas den inte i turneringar. Fotspår som lämnas i snön, det stora antalet byar och unika fordon skiljer kartan från de andra, vilket skapar en fin variation. Nackdelen är att kartan oftast har betydligt längre väntetider jämfört med de andra.

Quick join är ett alternativ som innebär att spelare kommer med i det första spelet som är tillgängligt, oberoende av vilken karta det är.

Lagstorlek

  • Solo: Var man för sig själv där 99 spelare gör upp alla mot alla.
  • Duo: Spelas med lag om två, där det sista laget att vara vid liv vinner matchen.
  • Squad: Lagspel där lagets storlek är 1 till 4 spelare. Generellt möter spelaren andra lag om fyra. Sista laget vid liv vinner matchen.

När spelformatet är valt är spelaren redo att hoppa i kön och därmed in i spelet.

Match

Spelaren startar matchen genom att spawna på spelområdet och få lite tid på sig att bekanta sig med andra spelare. Denna väntetid tillåter också spelaren att se flygplanets kommande rutt. Således finns på förhand chansen att planera var man vill hoppa av och börja sitt äventyr. När alla spelare har kommit in i spelet (eller tidsgränsen gått ut) flyttas spelarna till flygplanet och själva spelet startar. Vi kommer här efter gå igenom saker ur perspektivet att spelaren startat ett solospel, men kommer även senare att gå igenom vad som ändrar sig vid duo eller lagspel.

Landning

Valet av landningsplats är mycket viktigt i spelet. Om lugn och ro är det man är ute efter så är en landning utanför städerna det bästa alternativet. I städer eller armébaser hittas normalt den bästa utrustningen, men där stöter spelare också på andra som är ute efter samma sak. Som nybörjare bör man undvika dessa heta platser och istället lära sig spelets grunder ordentligt. För att lära sig bra platser att landa på kan exempelvis pubgmap.io användas. Där hittas samtliga kartor och platser där utrustning hittas. Platser för utrustning och fordon är slumpmässiga, men på sidan hittas de möjliga platserna dessa kan spawna på.

När flygplanet närmar sig platsen där du tänkt landa är det dags att hoppa ut ur flygplanet och landa mot destinationen. Under tiden efter du hoppat kan du falla snabbare, se dig omkring, ändra riktning eller öppna fallskärmen. Är du tillräckligt nära marken öppnas fallskärmen automatiskt. Naturligtvis är en så snabb landning som möjligt optimal, men att hitta balansen mellan en snabb landning och att ändå komma tillräckligt långt för att nå sitt mål är mycket viktigt. Det är något som kräver träning och erfarenhet.

Spel efter landning

Efter landningen är det dags att leta efter vapen och utrustning. Oftast hittas dessa i lådor/containrar i eller utanför byggnader. Spelaren kan bära två huvudvapen, en pistol och ett hagelgevär. Utöver det kan en hjälm, skottsäker väst och en ryggsäck bäras. Alla dessa har en egen plats i spelarens menyer (kortkommando: TAB) och kan inte bevaras i ryggsäcken. Andra tillhörigheter går att bära med sig i ryggsäcken så länge den inte är full. I början av matchen får spelare nöja sig med det som erbjuds, men optimalt för att starta en strid är att ha en automatkarbin (AR) och ett halvautomatiskt prickskyttegevär (DMR) eller ett prickskyttegevär (SR). Utöver detta behövs skott till vapnena, rök- och handgranater, minst en hjälm av högre nivå, en skottsäker väst, ryggsäck och medicinska hjälpmedel. En mer detaljerad lista över olika vapen och medicinska hjälpmedel finns i slutet av denna guide.

Strax efter landning visas en cirkel på kartan som snabbt börjar krympa. Spelare utanför denna tar skada konstant. För varje gång cirkeln krymper ökar skadan och i matchens slutskeden kan spelare enbart överleva enstaka sekunder utanför det säkra området. I matchens början är det ingen katastrof att vara utanför cirkeln, även om det inte är optimalt. 

När den önskade utrustningsnivån uppnåtts eller spelområdets gräns börjar närma sig är det dags att flytta sig till önskad plats inom det säkra spelområdet. Det är värt att tänka på att om du landar utanför städerna kommer utrustningsnivån troligtvis normalt inte vara idealisk. Före förflyttning till önskat område är det värt att tänka på några saker. Först och främst, om det säkra området är på en kant av kartan så är det mer eller mindre säkert att mest spelare befinner sig på sidan där den största delen skärs av. För det andra befinner sig säkerligen mest spelare nära där flygplanets rutt gått och således är risken för strid störst på dessa platser. För det tredje är det värt att tänka på att ju närmare mitten du är i cirkeln, desto närmare är du även centrum vid nästa ändring. Där är dock risken att stöta på fiender betydligt större. Den fjärde punkten är hur du rör dig mot det säkra spelområdet. Att röra sig på fot är det bästa för att röra sig tyst och obemärkt förbi, men det är mycket långsammare än ett fordon och på öppna fält är spelare otroligt utsatta. Fordon är ett snabbt sätt att röra sig på och ger dessutom skydd mot kulor, men de är högljudda och lätta att träffa på nära håll. Med dessa fyra saker i åtanke kan sedan en plan utfärdas. Det finns vanligtvis ingen självklar lösning, men beslutet baseras till stor del på din spelstil och situationen som en helhet.

Desto mindre det säkra området blir, ju viktigare blir positionering då sannolikheten för strider med fiender blir mycket större. Det är viktigt att hela tiden vara nära skydd, men samtidigt genom öron och ögon samla så mycket information som möjligt. En viktig läxa är att alltid vara i rörelse om risken finns att en fiende kan se dig. Ett stillastående mål är otroligt skört. Å andra sidan om du vill hålla dig dold, ska du inte röra dig alls då allt gör ljud och det är lätt att se minsta rörelse. I grund och botten är det alltid bättre att kunna få information om fiender medans de inte vet något om dina planer. 

Strategi är en stor del av spelet, men för att vinna krävs det också att strider tas när tillfället är det rätta. Att träna på förmågan att strida med vapen och andra verktyg är i slutändan precis lika viktigt. Det går att använda sig av spelets träningsformat för att utvecklas, men även att börja spela spelet i de mer populära landningsplatserna kommer ge mer utrymme för detta. Det viktigaste är att lära sig hur olika vapen används och hur de beter sig i olika lägen. Att sätta siktet på fienden huvud och trycka på avtryckaren låter lättare än det är.

Vapen

Spelare kan bära med sig ett slagvapen, två huvudvapen (automatkarbin, hagelgevär, lätt kulspruta, kulspruta, prickskyttegevär), en pistol och en granat kan hållas framme åt gången. Granater kan dock bevaras i ryggsäcken medans vapen inte kan det. Vissa vapen finns enbart på specifika kartor. Mer information om vapen och vapentyper finns på https://pubgmap.io/weapons.html och https://pubg.gamepedia.com/Weapons.

Hur olika vapen och deras tillägg fungerar är värt att prova i spelets Training Mode. På så vis går det att lära sig vapnena fungerar i lugn och ro istället för på slagfältet.

Slagvapen

Det finns fyra olika vapen som man kan använda i närstrid för att slå fienden med. Den enda som generellt används är stekpannan som gör mest skada och dessutom stoppar kulor om det träffar den.

  • Skära (Sickle)
  • Machete
  • Kofot (Crowbar)
  • Stekpanna (Pan)

Pistoler

I spelet finns sex olika pistoler. De används i huvudsak tidigt i matcher innan ett kraftfullare vapen har hittats. Pistoler tar dock inte någon plats eftersom de bärs som det sekundära vapnet. Vissa pistoler kan uppgraderas genom att sätta på ett sikte, medans vissa enbart kan uppgraderas med en ljuddämpare eller ett större/snabbare magasin.

  • P1911
  • P92
  • 9mm
  • R1895
  • P18C
  • R45
  • Flare Gun
  • Skorpion

Kulsprutor

Kulsprutor är mycket effektiva i närstrid. Därmed används de ofta i städer och byar där avståndet är kort. I spelet finns sex stycken av dessa vapen.

  • Micro UZI
  • UMP45
  • Tommy Gun
  • Vector
  • PP-19 Bizon
  • MP5K

Hagelgevär

Likt kulsprutor är hagelgevär effektiva på nära håll, men de är svaga mot fiender med skottsäkra västar och hjälmar. Således används hagelgevär främst i tidiga skeden av matcher om fiender landat i närheten.

  • S1897
  • S686
  • S12K
  • Sawed-off

Lätta kulsprutor

Det finns enbart två lätta kulsprutor i spelet, varav en enbart kan finnas i utrustningslådor som faller till spelområdet. Dessa vapen är utrustade med stora magasin och skjuter med en hög intensitet. De är bra för att besvara eld mot en fiende som närmar sig. Nackdelen är att de tar lång tid att ladda om och har en hög rekyl.

  • DP28
  • M249

Automatkarbiner

Det finns 10 automatkarbiner i spelet, varav 5 finns på samtliga kartor, 3 på specifika kartor och två i utrustningslådorna som faller till spelområdet. Automatkarbiner är den vanligaste vapentypen i spelet. Deras mångsidighet och träffsäkerhet gör dem till mycket viktiga vapen matchen igenom. Generellt försöker spelare ha en automatkarbin som sitt primära vapen medans det andra kan anpassas efter behov.

  • SCAR-L
  • M16A4
  • Groza
  • AKM
  • AUG A3
  • M416
  • QBZ95
  • Beryl M762
  • Mk47 Mutant
  • G36C

Halvautomatiska prickskyttegevär

Det finns 6 halvautomatiska krypskyttegevär i spelet, varav 3 finns på alla kartor, 2 på specifika kartor och 1 hittas i utrustningslådorna som faller till spelområdet. Dessa vapen är effektiva på långt avstånd och specifikt på mål som är i rörelse. Vapentypen är svårare att hitta, men spelar en viktig roll i matchens tidiga skeden då mycket av stridandet händer på avstånd.

  • SKS
  • Mk14 EBR
  • Mini 14
  • SLR
  • QBU
  • VSS Vintorez

Prickskyttegevär

Det finns tre prickskyttegevär i spelet, varav två kan hittas på alla kartor och en finns i utrustningslådorna som faller till spelområdet. Det är mycket effektiva vapen, men kräver laddning mellan varje skott vilket gör det svårt att träffa ett mål som är i rörelse. De är dock extremt dödliga vid en träff.

  • AWM
  • M24
  • Karabiner 98 Kurz

Övrigt

Förutom dessa vapentyper finns det två vapen som inte passar någon kategori. 

Armborst (Crossbow)

Ett extremt effektivt vapen då det kan döda en fiende med en träff om de inte har en skottsäker väst. Ett skott som träffar huvudet är alltid dödligt. Det är också det enda vapnet som är helt ljudfritt och att inte avslöja sin position är en otrolig fördel. Nackdelen är att det är vapnet som tar längst tid att ladda i hela spelet. Således bör man vara säker på en träff för att använda det.

Winchester Model 1894

Ett gevär som finns på Miramar. Vapnet har inget sikte, men det laddar om mycket fort. Winchester är i vissa lägen ett effektivt vapen, men det kräver en stor mängd träning och dess räckvidd är också liten.

Granater

Explosiva granater spelar en stor roll i spelet, både defensivt som offensivt. De gör mycket skada runt sig, men de tar stor plats i ryggsäcken. 

Rökgranater är också viktiga i spelets taktiska aspekt. De kan användas för att röra sig till platser utan att fienden ser det. De tar dock också mycket plats i ryggsäcken, vilket kraftigt begränsar hur många man kan bära med sig. 

Distraktionsgranaten förblindar och stör fienders hörsel under en kort tid. Denna granaten är inte lika populär som de andra, men kan användas effektivt för att ta över byggnader och attackera motståndare.

Molotov cocktails skapar ett halv av eld där de kasts och tvingar fienden att röra på sig, alternativt stoppar det fienden från att röra sig till en viss plats. Generellt används de för att erövra byggnader eller tvinga fram fiender från ett skyddat läge.

Vapentillägg

Beroende på vapentyper och modeller finns ett brett utbud av tillbehör tillgängliga för dessa. De absolut viktigaste är sikten och kikarsikten, som finns tillgängliga upp till 15x zoom. Utöver detta finns större magasin till vapen eller magasin som går att ladda om snabbare. Ljuddämpare finns också som kan vara effektiva för att inte ge fiender lika mycket information om den egna positionen.

Fordon

Det finns flera typer av fordon för vatten- och landnavigering. Motorcyklar, strandbuggys och vattenskotrar är snabba, men erbjuder inget skydd mot kulor. De rymmer dessutom enbart två spelare. Personbilar är snabba och rymmer ett helt lag, men erbjuder dåligt skydd mot kulor och förgörs enkelt. Den mest hållbara fordonstypen är pansarfordon och båtar, men de är långsamma och drar mycket bensin. 

Medicinsk utrustning

En viktig del av varje spelares utrustning då skador från beskjutning från fiender, fall och fordonkollisioner mer eller mindre är oundvikliga. Ännu viktigare är det i duo- och lagspel där lagkamrater kan hjälpa till även om en spelare är på väg att elimineras. Medicinska förnödenheter är uppdelade i två kategorier: de som ger liv tillbaka så fort de används och boosters som ger liv tillbaka över tid.

  • Bandage (patch) tar minst plats i ryggsäcken, men det läker endast 10hp.
  • First Aid Kit är en viktig del i alla spelares utrustning då det läker hela 75hp omedelbart.
  • Med Kit tar mycket plats och tar lång tid att använda, men det ger hela 100hp. Normalt har spelare max en av dessa med sig.
  • Energy Drink är en dålig booster som ger 23hp över en tid på två minuter.
  • Painkiller är snäppet effektivare och ger 40hp över tre minuter.













 

Janne Kouva image

Janne Kouva

31 juli 2019