En nybörjarguide för League of Legends för helt nya spelare.

League of Legends nybörjarguide

League of Legends, eller LoL som det ofta kallas är ett av världens mest populära spel. Spelaren styr en karaktär med musen, som på bilden ovan och använder unika förmågor med sitt tangentbord. Spelarens karaktär samlar guld, utvecklar sina förmågor och köper objekt för att bli starkare. Spelet skulle kunna beskrivas som ett rollspel med ett högt tempo. League of Legends är gratis och man kan inte köpa sig fördelar med pengar, men man kan köpa kosmetiska ändringar för sina karaktärer. Utöver det kan man också låsa upp karaktärer genom att köpa dem istället för att behöva spela för att låsa upp dem.

Spelets början

League of Legends spelas på deras egna plattform och det är dessutom helt gratis. Spelet kan laddas ner från leagueoflegends.com och kräver 10gb utrymme. Spelet har inga större krav på datorns prestanda och även äldre maskiner kan ofta hantera spelet utan problem. För att spela spelet behöver man skapa ett gratis konto. Ha i åtanke att användarnamnets ID inte är det samma som syns för andra spelare. Namnet som andra spelare kommer att se väljs första gången spelaren loggar in i spelet. Att byta detta namn kostar, så se till att välja rätt från start. Annat att ha i åtanke är att det kostar att byta från en server till en annan, så det är oftast smidigare att göra ett nytt konto. Varför är detta då viktigt? Det finns två LoL-servrar i Europa. Det mest naturliga är att börja på EU Nordic och East för svenska spelare då det hör dit geografiskt. Ändå spelar många svenska spelare på EU West på grund av att många turneringar spelas där. EU West tenderar också att ha en större del spelare som talar engelska vilket leder till att många väljer den regionen istället. I slutädan hamnar oftast valet där ens vänner spelar, så se till att göra rätt val, då man endast kan spela ihop om man är på samma server.

När du loggar in för första gången och väljer användarnamnet som blir synligt för andra spelare får du också möjligheten att gå igenom en tutorial i tre delar. I den första delen får du bekanta dig med de grundläggande mekanikerna i spelet och fem unika champions. Dessa champions kommer vi inte fokusera på i denna guiden då Miss Fortune, Ahri, Lux, Darius och Master Yi då alla kan testa på dem i tutorialen. I slutet av den första delen får spelaren välja en av dessa fem champions för att gå vidare till de två andra delarna. Denna champion kommer också att finnas tillgänglig för spelaren permanent. Den andra delen simulerar en riktig match och den tredje guiden lär spelaren att köpa items och andra mindre detaljer. Efter denna tutorial har spelaren fått en grundläggande bild av spelet, men är långt från redo att spela ordentligt. Det är målet med denna guiden, att hjälpa till att fylla gapet där emellan.

Spellägen

Training

Tutorial

De olika delarna i tutorialen går att spela om så många gånger man vill om man skulle känna sig osäker på något. 

Practice tool

Detta spelläge ger spelaren ett fritt träningsfält. Det går fritt att skapa champions för både motståndare och sig själv. Levels, guld och items är oändligt och detta spelläge är väldigt användbart för att pröva nya champions istället för att direkt spela mot andra spelare. Specifika champions har också kombinationer av förmågor som kräver perfekt timing för att utföras perfekt. Även detta är detta verktyget väldigt användbart för.

Co-op vs AI

Här erbjuds två kartor. Summoner’s Rift som spelas med lag om 5 spelare vardera och Twisted Treeline, som spelas i lag om tre. Summoner’s Rift är den primära kartan som spelas och man bör prioritera sin tid på att lära sig den först och främst. Det finns tre svårighetsgrader: Introt som är som lär spelaren de mest basala grunderna i spelet, beginner som ger nya spelare en utmaning mot datorstyrda motståndare. Nivån går upp ytterligare till den den sista svårighetsgraden, intermediate, även om det ändå inte är särskilt utmanande.

Co-op vs AI är väl anpassat för att prova på nya champions då spelupplevelsen är nära inpå samma som i en riktig match. Utöver det kan man också få levels på sitt konto snabbt på detta sätt när kontot är nytt. Genomsnittligt går dessa matcher snabbare än mot mänskliga spelare, vilket leder till denna effekt.

PVP

Summoner’s Rift

Detta är spelets primära karta och därmed är inlärningen av denna mycket viktig. Det finns fyra olika spellägen för kartan. För nybörjare erbjuds Blind Pick, där samtliga spelare kan välja fritt mellan alla champions. Motståndarens val av champions visas först när matchen startar. När en spelare når level 10 och har 20 champions att tillgå (Champions i gratisrotationen inräknas) öppnas Draft Pick, där spelare bannar en champion och sedan väljer en champion åt gången. När en spelare når level 30 och äger 20 champions låses resten av spellägena upp. Rankat Solo / Duo är spelläget som påverkar spelares rank och kan spelas solo eller med en vän. Ranked Flex är också ett rankat spel där man kan spela solo eller med en eller två vänner. Även ett fullt fem-mannalag kan spela ihop. Båda dessa spellägen har sitt egna rankingsystem. 

Twisted Treeline 

När en spelare når level 5 öppnar sig möjligheten att spela Twisted Treeline, som är en karta som spelas i lag om tre. De familjära spellägena från Summoner’s Rift - Blind Pick och Ranked Flex är spellägena som används på kartan. Twisted Treeline är en mindre karta där det finns två huvudvägar istället för tre. Kartan är långt från lika populär som Summoner’s Rift, men är ändå ett roligt alternativ.

ARAM

Detta spelläge erbjuds på kartan Howling Abyss och är mest till för underhållnings skull. Varje spelare får slumpmässigt en champion från sitt inventarie eller ur den konstnadsfria rotationen. Spelare kan välja om champion en gång eller byta med en medspelare. Kartan har endast en väg, vilket betyder att samtliga 10 champions befinner sig mycket nära varandra matchen igenom. Den genomsnittliga matchtiden är kort och det är ett bra sätt att lära sig nya champions.

Teamfight Tactics

Detta spelläge är Riot Games svar på det populära Autochess. Det är ett helt separat spel som grundar sig i taktiskt spel med karaktärer från League of Legends. Vi går på djupet om detta spelläge i våran guide här:

Inne i spelet

Vi kommer lägga mest fokus på Summoner’s Rift, men många saker är är relevanta för samtliga kartor. Före spelet börjar står alltid en sak i fokus för spelaren - att välja en champion. I samband med detta väljer även spelaren runor för att stärka sin champion och utöver det väljs också två extra förmågor. Som nybörjare är inte dessa saker något man behöver fokusera närmare på då deras effekt är begränsad, men desto bättre man blir som spelare, ju mer relevant blir det att välja rätt. Detta går vi igenom mer noggrant i våran mer avancerade guide.

När matchen börjar är det viktigt att köpa items före man beger sig ut på sin plats på kartan, en så kallad lane. Valet av lane är något som oftast diskuterats i laget under tiden man valt sina champions. Generellt går en spelare till toplanen och midlanen, medans två går till botlanen. I början av matcherna är det inte ovanligt att spelaren som senare befinner sig i djungeln hjälper till på en lane för att få ett övertag. I matchens tidiga skeden är det viktigaste att man försöker få så många dödande slag man kan på motståndarens datorstyrda soldater. Målsättningen är alltid också att skada motståndarspelarna mer än de skadar en själv. Oftast är ett bra läge att göra så när de använt sina förmågor och behöver vänta på att få tillbaka dem. Vet man inte vad motståndarens champions gör eller om man är i ett underläge är det viktigaste att man försöker göra livet svårt för dem. Låt aldrig motståndaren döda minions fritt om du kan motverka det.

Att samla guld är mycket högt prioriterat i början av matchen så att spelaren kan köpa items i shopen som finns i varje lags bas. Ibland är det svårt att veta vilka items som är bra för olika lägen, men till en början fungerar det bra att köpa det som spelet rekommenderar. Guld fås genom att döda motståndarens champions, torn och genom att  slå det dödande slaget på soldater. Utöver det ger också monstrena i djungeln guld.

Som vi tidigare lärt oss i spelets tutorial är huvudsyftet i spelet att förstöra motståndarens torn och på så sätt ta sig närmare motståndarens bas, där det slutliga målet finns. Efter det tredje tornet på samtliga lanes finns en inhibitor. Förstör man motståndarens inhibitor får det egna laget starkare soldater på den lanen. Inhibitors är de enda byggnaderna som byggs upp igen efter de en gång förstörts. Värt att tänka på är att försvarstornen skjuter på champions om inga minions finns i närheten eller om man attackerar motståndaren. Det gäller med andra ord att vara försiktig då tornen gör mycket skada.

När matchen pågått i ca. 15 minuter är det normalt att man överger de förplanerade positionerna laget från början haft. Istället rör sig spelare mer fritt över kartan för att hitta vägar att överrumpla motståndaren och på så sätt ta sig närmare motståndarens bas. Om ett lag har alla fem spelare i en fight och det andra mindre till antalet, slutar det oftast i vinst för laget med alla spelare på plats. Att spela med sitt lag som en enhet fortsätter sedan tills motståndarens huvudbyggnad, Nexusen, är förstörd.

Champions

Nya spelare har 14 champions tillgängliga som ändras i en rotation veckovis. Utöver dessa champions kan spelare köpa fler med riktiga pengar eller genom att spela spelet och tjäna blue essence. För varje level man går upp får man också kosmetiska items för champions som man kan omvandla till blue essence. 

För nya spelare rekommenderas att man vänjer sig vid ett fåtal champions och hittar rollen man själv gillar bäst. Nästa del av denna guide kommer att rekommendera tre starka champions, men ändå lättspelade, per roll. 

Top

I toplanen spelas ofta tanks (karaktärer med mycket liv, armor och magic resist) och bruisers (stryktåliga karaktärer som ändå gör mycket skada. Oftast meleechampions). I unika fall kan också mages eller AD-carrys hittas i toplanen. Således spelas oftast lanen en mot en och det är mycket viktigt att förstå motståndarens champion.

Enkla champions för nybörjare

Garen 

Meleekaraktär som är en tank eller bruiser beroende på vilka items som köps. 

Mekaniskt en av de lättaste karaktärerna att lära sig. Använder inte mana.

Den generella spelstilen är att använda Q-spellen och med hjälp av den springa mot motståndaren och attackera fienden. Efter detta används W-spellen för att minska fiendens skada och efter detta aktiveras E-spellen samtidigt som man springer runt motståndaren. Om motståndaren är på lågt hp efter detta går det att förgöra honom med R-spellen eller backa undan och få tillbaka sitt egna hp passivt. Detta repeteras tills att motståndaren är dödad eller tvingad att backa hem till sin bas.

  • Passive: Karaktären healas utanför fighter.
  • Q: Efter aktivering skyddas karaktären mot slow och får 30% movement speed i några sekunder. Nästa attack gör också extra fysisk skada och förhindrar fienden från att använda spells i 1.5 sekunder. Detta genom en så kallad silence. 
  • W: Passive: Får 0.33 armor och magic resist varje gång en fiende dödas. Maximalt 50 extra stats. (Efter 150 kills)
  • Active: Karaktären tar 60% mindre skada och får 60% tenacity, som förkortar tiden karaktären är rörelseförhindrad eller silencad. Detta varar i 0.75 sekunder, men några sekunder extra med 30% istället.

Nasus

Meleekaraktär som är en tank eller bruiser beroende på vilka items som köps. 

Nasus är mycket simpel mekaniskt, men kräver skicklighet för att förgöra motståndarens minions. Att kontrollera karaktärens mana är också mycket viktigt före specifika items har köpts.

Nasus får extra damage till sin Q-spell varje gång han dödar en fiende med samma spell. Därmed revolverar hans spelstil runt att hålla sig vid liv och döda så många som fiender som möjligt med spellen. När Q-spellen gör tillräckligt med skada kan spelaren använda W-spellen för att göra motståndaren långsammare och E-spellen för att minska armor. Sedan används R-spellen för att använda Q-spellen flera gånger i följd för att eliminera motståndaren.

  • Passive: Karaktären får lifesteal på varje attack. Hur mycket skada attacken gör avgör hur mycket han healas.
  • Q: Nästa attack gör extra skada och får extra range. För varje karaktär som elimineras med denna spell får Nasus permanent extra damage för spellen.
  • W: Den valda karaktären blir långsammare och attackerar också långsammare i fem sekunder.
  • E: Skapar en cirkel där motståndare tar magic damage och för varje sekund de är i cirkeln förlorar de armor. Cirkeln varar i 5 sekunder.
  • R: När denna spell aktiveras får Nasus extra liv, armor och magic resistance i 15 sekunder. Han kan också attackera på längre avstånd och gör magic damage runt sig samtidigt som Q-spellen går att använda mer frekvent än vanligt.

Dr. Mundo

En meleetank som inte använder mana utan istället används karaktärens liv för att använda spells.

Dr. Mundo är en enkel champion att spela då han kan gå in i fighter helt utan rädsla. 

Den normala spelstilen är att man konstant attackerar motståndaren med Q-spellen. När man skadat motståndaren tillräckligt kan man pressa den långsamma fienden med E- och W-spellen. Med R-spellen får man tillbaka liv till Dr. Mundo och blir dessutom snabbare.

  • Passive: Får tillbaka förlorat liv varje sekund.
  • Q: Kastar en kniv på motståndaren som gör magic damage och gör denne långsammare. Dr. Mundo får tillbaka 40% av det förlorade HPet vid aktivering och om motståndaren dör får han tillbaka 80%.
  • W: Vid aktivering gör Dr. Mundo magic damage runt sig och får dessutom Tenacity.
  • E: Passive: När Dr. Mundo tar magic damage eller skadar sig själv får han mer magic resistance.
  • Active: Får extra damage beroende på hur mycket liv som saknas. Dessutom kostar nästa attack liv, men gör extra fysisk skada.
  • R: Healar karaktären över 12 sekunder och ger extra movement speed.

Djungel

Spelaren i djungelrollen fokuserar på att döda monster i djungeln och att hjälpa sina lanes genom att överraska motståndare. Likt toplanen är ofta djungelheroes tanks eller bruisers, men även del andra typer av champions kan spelas i djungeln. Den primära uppgiften för djungelspelaren är att sätta press på motståndarens lane genom att hjälpa till med att eliminera motståndaren eller att få dem att spela passivt. Rollen är taktiskt krävande och det är bättre att lära sig spela på lanes före man ger sig på denna uppgift.

Enkla champions för nybörjare

Warwick

En bruiserkaraktär som kan göra mycket skada och paralysera motståndaren. Trots det är han relativt stryktålig. 

Tämligen enkel att spela mekaniskt, men ändå inte rekommenderad för den helt oerfarne spelaren.

Normalt är Warwick som mest effektiv när motståndarens karaktär har förlorat mycket liv. I det läget gör Warwicks W-spell att han får extra movement speed mot det hållet motståndaren befinner sig. När Warwick närmar sig aktiverar han sin E-spell och när han är nära nog används Q-spellen för att skada och hoppa till andra sidan motståndaren. Sedan används E-spellen än en gång för att tvinga motståndaren från Warwick medans han är paralyserad, vilket gör honom till ett lätt byte. Om Warwick inte kommer tillräckligt nära motståndaren kan istället R-spellen användas för att hoppa på motståndaren och paralysera honom.

  • Passive: Warwicks attacker gör extra magic damage och om han är under 50% hp healar attackerna honom själv.
  • Q: Vid aktivering hoppar Warwick till destinationen och gör magic damage. Om Q-knappen hålls inne hoppar Warwick genom fienden. 
  • W: Passive: Warwick attackerar snabbare när fienden är under 50% hp. Han får också movement speed från skadade fiender.
  • Active: Warwick känner av slagfältet och om en fiende är under 50% hp går den passiva effekten igång.
  • E: Vid första aktiveringen tar Warwick mindre damage i 2.5 sekunder. Den andra aktiveringen tvingar motståndare att röra sig från Warwick i en sekund medans de är paralyserade och påverkade av en 90% movement slow. 
  • R: Warwick hoppar till destinationen och om han träffar en champion attackerar han denna sex gånger under 1.5 sekunder. Alla damage under denna tiden omvandlas också till healing för Warwick.

Shyvana

Shyvana är en meleebruiser som gör damage runt sig, men som också är mycket stryktålig.

Shyvana använder inte mana vilket underlättar för nya spelare. Shyvana är också mekaniskt en simpel champion.

Den normala spelstilen för Shyvana är att spelaren kastar sin E-spell, för att sedan springa ner motståndaren genom att aktiva W, medans man skadar fienden med Q-spellen. R-spellen fungerar likadant, men med dess hjälp kan spelaren hoppa direkt på fienden.

  • Passive: Shyvana gör 20% extra damage mot drakar. Utöver det börjar Shyvana matchen med fem extra armor och magic resistance. Varje gång Shyvanas lag dödar en drake får hon också 5 extra armor och magic resistance permanent.
  • Q: Shyvanas nästkommande attack gör extra fysisk skadas. Varje attack mot karaktären kortar tiden för när man kan använda spellen igen. När denna spell används i drakform gör den damage på alla fiender framför henne.
  • W: Shyvana gör magic damage runt sig och får mer movement speed. För varje attack som utförs när W-spellen är aktiv förlänger hur länge W är aktiv (maximalt 7 sekunder).
  • E: Shyvana skickar en eldboll mot vald destination och när den träffar en fiende märks denna spelare. Attacker mot den märkta fienden gör 3.25% extra damage baserat på deras maximala hp. I drakformen exploderar eldbollen på plats och gör skada runt sig. 
  • R: Passive: Förmågan är tillgänglig när Shyvanas furybar är full. Den fylls över tid automatiskt, men snabbare med varje attack mot en fiende.
  • Active: Shyvana förvandlas till en drake och hoppar mot vald destination. Hoppet skadar alla fiender i vägen.

Amumu

Amumu är en ability power bruiser eller en tank beroende på vilka items som köps. Karaktärens primära funktion är att paralysera motståndare genom sina två skills, där den ena paralyserar allt runt omkring Amumu.

Amumu är relativt lätt att lära sig, men för att vara effektiv behöver man bli duktig på att träffa rätt med Q-spellen. Att kontrollera i vilken mån man använder mana är också mycket viktigt med karaktären. När Amumu används på rätt sätt kan karaktären vara mycket effektiv och vända teamfighter till det egna lagets fördel.

Den vanliga spelstilen med Amumu är att man använder Q-spellen för att komma nära inpå motståndaren och stunnar honom. Efter det aktiveras W-spellen för att föra damage runt karaktären och sedan slår man med E-spellen. När R-spellen är tillgänglig används den alltid i samband med Q-spellen för att stunna samtliga motståndare runt Amumu. Skulle man misslyckas träffa med Q-spellen blir fighten genast mycket mer utmanande.

  • Passive: Amumus attacker skapar en curse på fienden i tre sekunder. Under denna curse tar fienden 10% extra magic damage. 
  • Q: Amumu kastar ett bandage mot en fiende och stunnar honom i en sekund. Vid träff drar Amumu in sig själv till platsen och skillen gör även magic damage.
  • W: Vid aktivering gör Amumu magic damage runt sig varje halvsekund i tre sekunder. Lägger också en curse på spelare som träffas i 3 sekunder.
  • E: Vid aktivering gör Amumu damage runt sig.
  • R: Stunnar alla motståndare runt Amumu, gör magic damage och lägger en curse på samtliga spelare i 3 sekunder.

Mid

I midlanen spelas generellt Assassin-liknande champions som gör mycket damage på kort tid eller mages som använder spells på långt avstånd som gör stor skada. Midlanen spelas generellt en mot en, men ofta kommer respektive lags djunglare för att hjälpa sin midlaner. Karaktärerna som spelas i midlanen är oftast sköra och det är viktigt att försöka dela ut så mycket damage som möjligt på motståndaren utan att själv riskera att elimineras. Rollen är mycket krävande mekaniskt. 

Enkla champions för nybörjare

Annie

Annie är en mage som är lätt att spela i midlanen då det är lätt att träffa motståndaren med sina spells. Var femte spell ur Annies arsenal stunnar motståndaren. Därmed är det viktigt att ha rätt timing för när man vill paralysera fienden.

Den normala spelstilen innebär att man dödar motståndarlagets soldater med Q-spellen och använder E-spellen för att paralysera motståndarens champion. När R-spellen är tillgänglig vill man starta fighten genom den. Sedan fortsätter man attackera med Q- och W-spellen. XXXXXXXX

  • Passive: När Annie använder sina spells fylls en bar och när den femte spellen används stunnas motståndaren av denna.
  • Q: Annie avfyrar en eldboll mot den valda fienden och vid kontakt gör denna magic damage. Om fienden dör får Annie tillbaka manan som använts för spellen och spellen kan användas igen dubbelt så fort som normalt.
  • W: Annie kastar tre eldspells i en kona och samtliga fiender som träffas tar magic damage.
  • E: Annie skapar eld runt sig som gör magic damage. Dessutom tar Annie mindre damage under 3 sekunder. 
  • R: Annie summonar Tibbers till vald plats som skapar en explosion och fiender tar magic damage. Tibbers är sedan ett kontrollbart pet för spelaren i 45 sekunder. 

Veigar

Veigar är på flera sätt en mage-version av Nasus. Målet för denna champion är att samla stacks genom att eliminera fiender och bli starkare ju längre matchen lider. Veigar har tre spells som behöver siktas manuellt, vilket inte gör det till en av de lättare karaktärerna, men ack så stark om han spelas rätt.

Veigar spelstil är att eliminera fiender med sin Q-spell och få så många stacks som möjligt. R-spellen används när fienden är svag nog att förgöras.

  • Passive: När Q-spellen används på en fientlig champion får Veigar en stack och eliminerar man fienden får han fem stacks. Varje stack ger Veigar en ability power, vilket leder till att alla spells gör mer damage.
  • Q: Passive: När Q-spellen eliminerar en motståndarsoldat eller ett djungelcreep får Veigar en stack passivt. Om fienden är en kanon eller ett stort monster får han två stacks.
  • Active: Veigar kastar en energiboll i önskad riktning och de första två fienderna att träffas tar damage.
  • W: Veigar framkallar en meteorit från himlen som landar på vald destination och skadar fiender med magic damage.
  • E: Veigar skapar en bur där fiender som passerar den yttre kanten för första gången slås ner och stunnas.
  • R: Veigar skickar en energiladdning mot valfri fiende och vid kollision tar denna magic damage. R-spellen gör skada baserat på hur mycket hp motståndaren har förlorat sedan tidigare.

Morgana

Morgana är en mage som ofta också spelas i supportrollen. Karaktären är ett säkert alternativ i båda rollerna. Det viktigaste med karaktären är hur spelaren använder Q-spellen i timing med de andra förmågorna. 

Morganas normala spelstil innebär att farma med W-spellen och använda Q-spellen för att stunna motståndaren. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • Passive: Morgana healar sig själv för 20% av skadan som görs mot motståndarens champions, stora minions och stora monster i djungeln.
  • Q: Morgana sänder svart magik i önskad riktning och den första fienden som träffas stoppas på plats och tar magic damage.
  • W: Morgana skapar en cirkel, i vilken fiender tar magic damage baserat på hur mycket hp de har kvar.
  • E: Morgana skyddar sig eller en allierad med en sköld som förhindrar nästa spell som stunnar eller gör karaktären långsammare. Skyddar även mot magic damage.
  • R: Morgana binder två av motståndarens champions och om dessa inte rör sig långt från varandra inom 3 sekunder stunnas karaktärerna i 1.5 sekunder och tar magic damage.

Bot carry

Den roll kallas ofta också för AD Carry eller ADC eftersom karaktärerna oftast gör mycket attack damage på långt avstånd. I vissa fall kan även mages spelas i denna roll. Denna roll, likt midlane, är mycket viktig i lagets förmåga att skada motståndaren. Spelaren i denna positionen förlitar sig ofta till sina supports och spelet dessa emellan är viktigaste ingredienser i ett framgångsrikt lag. Botlanen spelas oftast två mot två.

Enkla champions för nybörjare

Ashe

Ashe är en simpel ADC som är unik i att hon kan göra motståndare långsamma och också stunna dem. Ashe kan således hjälpa sitt lag på fler sätt än att göra damage, vilket kan vara extremt hjälpsamt om spelaren hamnar efter i en match.

Spelstilen med Ashe är att man skadar motståndare med W-spellen, som också gör fienden långsammare. Om R-spellen är tillgänglig kan man stunna den långsamma motståndaren och enkelt få en kill. Före man börjar attackera fienden är det en bra idé att använda E-spellen för att säkra sig om att motståndare inte är i närheten för att hjälpa till. 

  • Passive: Attacker från Ashe gör motståndaren långsammare och i det skedet gör också hennes attacker extra fysisk skada. Utöver det gör inte Ashes critical strikes extra damage, utan istället för de motståndaren ännu långsammare.
  • Q: Passive: Ashes attacker ger henne en focuspoäng per attack. När Ashe har 4 poäng kan Q-spellen aktiveras.
  • Active: Ashe får extra attack speed i 4 sekunder.
  • W: Ashe skjuter nio pilar i en kona mot fienden. Fiender som träffas tar fysisk skada och förlorar movement speed.
  • E: Ashe skickar en isharpun genom luften som ger det egna laget vision över terrängen den passerar.
  • R: Ashe skjuter en ispil mot valfri riktning. Träffas en fiende stunnas denna och tar magic damage. Fiender i närheten tar också damage.

Caitlyn

Caitlyn är en mycket säker ADC som kan attackera på mycket långt avstånd och utöver det har förmågan att fly från en förlorad fight på ett effektivt sätt. Därmed slåss karaktären på långt avstånd under trygga förhållanden, vilket är något spelaren behöver lära sig för att vara effektiv.

Caitlyns spelstil är simplare och lugnare än många andra då det inte finns några combos att använda. Första steget är att plantera fällor som förhindrar motståndarens rörelser eller lurar dem in i fällorna. Caitlyn vill i stor utsträckning använda förstärkta attacker genom sin passiva skill. En fiende som lyckats fly kan elimineras på långt avstånd med R-spellen.

  • Passive: Caitlyns attacker samlar poäng för den passiva skillen Headshot. När Caitlyn har tillräckligt med poäng genom den passiva skillen, genom fällor eller E-spellen gör nästa attack extra fysisk skada och är en garanterad critical strike. Attack som uppgraderats genom fällor eller E-spellen har dessutom längre range än vanligt.
  • Q: Caitlyn skjuter en pil i valfri riktning som gör extra fysisk skada på den första fienden den träffar. Nästkommande fiender tar mindre skada.
  • W: Caitlyn planterar en fälla på marken som binder fiender på platsen i 1.5 sekunder då de går in i den. Dessutom kan Caitlyn fritt attackera fienden med den passiva skillen Headshot under tiden. Maximalt kan Caitlyn ha 5 fällor ute samtidigt och en fiende som gått i en utav dem kan inte aktivera en till i 4 sekunder efter.
  • E: Caitlyn skjuter ut ett nät mot valfri riktning och när den träffar en fiende gör den magic damage och aktiverar den passiva skillen Headshot. Caitlyn flyger även bakåt till följd av rekylen.
  • R: Caitlyn skjuter på ett väldigt långt avstånd med ett precisionsgevär. Skottet låses på en fiende och efter en sekund skjuts en målsökande missil som träffar första fienden som kommer i vägen.

Sivir

Ytterligare en trygg och säkert ADC. Sivir är en av spelets bästa champion för att snabbt döda fienden soldater och karaktären har också en beskyddande sköld som gör att Sivir ignorerar motståndarens nästa förmåga som används. Sivir är stark genom alla skeden av en match och framför allt effektiv om laget hamnar efter då det är enkelt att beskydda de egna tornen till följd av förmågan att döda minions mycket effektivt.

Sivirs spelstil är i mångt och mycket lik Caitlyns då den grundar sig i att attackera motståndare för att förhöja sin egna förmåga. Sivir startar fighter med R-spellen för att ta sig nära inpå fienden. Q-spellen gör skada och W-spellen möjliggör spridning av skadan. E-spellen används för att motverka fiendens försök att stunna eller paralysera. Desto fler attacker man utför på motståndare, ju bättre. 

  • Passive: Sivir får mer movement speed med varje slag eller spell som träffar en fiende.
  • Q: Sivir kastar sitt vapen mot önskad riktning och gör fysisk skada när den träffar en fiende. När den nått max range återvänder vapnet sedan till Sivir och träffar även fiender på vägen tillbaka.
  • W: Sivirs tre nästkommande attacker hoppar även till fiender i närheten så länge de är tillräckligt nära.
  • E: Sivir skapar en skyddande sköld i 1.5 sekunder som stoppar den första spellen en fiende använder på karaktären. Om fienden förstör skölden återfår Sivir all använd mana.
  • R: Vid aktivering får Sivir och medspelare i närheten extra movement speed.

Support

Supportrollen är en perfekt plats att börja på som nybörjare, speciellt om man spelar med mer erfarna spelare. Supportspelarens roll är att hjälpa det egna laget på alla möjliga sätt. Generellt spelas support genom tanks som har möjligheten att paralysera fienden eller med mages som har samma funktion och/eller möjligheten att heala/förstärka sina medspelare. Rollen innebär ofta att man bör spela väldigt försiktigt då de champions som spelas i rollen oftast inte gör mycket skada utan fokuserar på att stödja laget.

Enkla champions för nybörjare

Sona

Troligtvis spelets enklaste champion mekaniskt. Endast en av Sonas förmågor behöver manuellt siktas och resten fungerar automatiskt runt henne. Sona skadar fiender, ger medspelare movement speed, healar sig själv och laget. Allt medans hon också har möjligheten att paralysera motståndare.

Sonas spel revolverar runt att skada motståndare med Q-spellen, medans hon healar laget och sig själv med W-spellen. När fiendens  hp börjar bli lågt kan Sona ta sig till en bra position genom E-spellen och paralysera denna med R-spellen. Samtidigt kan Q-spellen igen användas för att göra skada.

  • Passive: Alla Sonas förmågor genererar en aura i 3 sekunder som förstärker henne själv och sina medspelare. När Sona använt 3 förmågor gör hennes nästa attack extra magic damage.
  • Q: Sona sänder ut två bollar som söker sig till de två närmaste motståndarna och gör magic damage. Utöver detta gör medspelare i närheten extra magic damage med sin nästkommande attack.
  • W: Sona healar sig själv och medspelare i närheten. Dessutom får medspelare en sköld som varar i 1.5 sekunder.
  • E: Sona blir snabbare i 3 sekunder och om hon inte skadas fortsätter buffen i 4 sekunder ytterligare. Även medspelare i närheten blir snabbare i 3 sekunder. 
  • R: Sona skickar en ljudvåg i önskad riktning och fiender som träffas stunnas i 1.5 sekunder. Dessutom sänks cooldownen på alla Sonas förmågor. 

Soraka

Soraka kallas ibland för ambulansen och det är inte utan anledning. Sorakas största styrka är att heala sina medspelare och hon gör det mycket effektivt. 

Det är en simpel champion som allt som oftast spelas bakom lagets ADC och ser till att heala med W-spellen när det behövs. I vissa fall kan Soraka använda sin Q-spell för att skada motståndaren samtidigt som hon själv healas. När motståndaren försöker attackera kan Soraka använda E-spellen för att förhindra dessa från att använda sin förmågor. Om en medspelare är i trubbel vart som helst på kartan kan Soraka heala dessa med R-spellen.

  • Passive: Soraka får rejält med movement speed när hon rör sig mot medspelare under 40% hp.
  • Q: Soraka tillkallar en stjärna att falla mot önskad destination. Stjärnan gör magic damage och gör fiender långsammare om de träffas. Om Q-spellen träffar en motståndare healas Soraka och hon får extra movement speed.
  • W: Soraka healar en vald medspelare.
  • E: Soraka skapar en cirkel i vilken motståndare tar magic damage. De kan dessutom inte använda sina förmågor och är de i cirkeln efter 1.5 sekunder binds de fast i en kort stund.
  • R: Soraka healar alla champions i det egna laget.

Leona

Leona är väldigt annorlunda än de två tidigare. Leona healer inte och gör inte skada från avstånd utan Leona är inne i hetluften och stunnar motståndare. Leona är en stryktålig champion som har två förmågor som kontrollerar motståndaren och en som gör att hon kan komma nära motståndaren. Karaktären är relativt att spela, men det är viktigt att veta när man ska hoppa in och starta en fight då det är näst intill omöjligt att dra sig ur när man väl startat. 

Leona är en mycket aggressiv support. Vill man spela försiktigt och lugnt, då är Leona fel champion för dig. När en fight är på väg att utbryta använder Leona W-spellen, som spelaren försöker få att explodera i rätt ögonblick. Efter det letar Leona efter ett läge att använda E-spellen för placera sig på motståndaren. Leona paralyserar motståndaren med Q-spellen och förlänger sedan denna med R-spellen. 

  • Passive: Alla Leonas förmågor märker fienden med solljus och när denna attackeras görs extra magic damage. 
  • Q: Leonas nästa attack har ökad range, gör magic damage och stunnar motståndaren.
  • W: Vid aktivering får Leona extra armor och magic resist i 3 sekunder. Efter 3 sekunder exploderar Leona och gör magic damage mot alla fiender runt henne. Träffar man minst en fiende behåller Leona bonusarna i ytterligare 3 sekunder.
  • E: Leona skapar en illusion av sitt svärd som gör magic damage mot alla fiender som träffas. Leona hoppar sedan till den sista fienden som träffades och paralyserar denna.
  • R: Leona tillkallar en stark solstråle som gör magic damage på alla fiender som träffas. Utöver det förlorar dessa movement speed och om de är i mitten av strålen stunnas de.



























 

Janne Kouva image

Janne Kouva

31 juli 2019