En LoL-guide för den beprövade spelaren.

League of Legends amatörguide

Denna guide är riktad till spelare som lärt sig grunderna av League of Legends och vill utveckla sitt spelande till nästa nivå. Vi går igenom de taktiska delarna av spelet, runor, summoner spells och sätt att utvecklas. Målet är att förbereda spelaren för rankade matcher. Om du är ny inom spelet rekommenderar vi att du läser våran nybörjarguide där vi går igenom de mest basala delarna av spelet.

Roller

I nybörjarguiden gick vi ytligt igenom de olika rollerna i spelet, men vi ska gå mer på djupet denna gången. League of Legends kan spelas på en uppsjö olika sätt, men dessa är de generella och vanligaste sätten att spela spelet på. Alla spelare hittar med tiden sin egna stil att spela sin position och roll.

Top

I toplanen kan man spela i princip vad som helst, men normalt spelas tanks, bruisers och mages.

Tanks är champions som är stryktåliga och oftast inte gör mycket skada. Deras roll är att ta emot en stor del av motståndarens spells och attacker. Allt medans de själva stunnar, paralyserar eller på andra sätt förhindrar motståndarens rörelse. De tidiga skedena av matcherna är oftast väldigt utmanande för tanks då de förlorar en mot en i de flesta lägena. Det viktigaste är att försöka farma så gott det går medans man överlever i början av matchen.

Bruisers är champions som kan ta emot en hel del stryk, men samtidigt har förmågan att göra stor skada själva. Bruisers är oftast mycket effektiva en mot en, vilket leder till att motståndaren behöver hjälpa till på den lanen. Detta i sin tur innebär att en annan lane kan vara mer framgångsrik för det egna laget.

Mages som spelas i toplanen är oftast de som kan köpa items som gör dem mer stryktåliga eller de som är mycket effektiva en mot en. Oftast spelas mages i toplanen då man av en anledning eller annan valt att inte göra det i midlanen.

Toplanen är definitionen av “man mot man”, då utgången av lanen oftast utspelar sig helt utan hjälp från andra håll. Lagens djunglare kan givetvis hjälpa till, men det är oftast enkelt att se detta i förväg med hjälp av wards. Det viktiga är att bli mycket effektiv med att få det dödande slaget på fiendens soldater medans man skadar motståndaren mer än han får tid att göra samma sak.

Djungel

För en ny spelare är detta den klart svåraste rollen. Den kräver kunskap om de andra rollerna och ett stort antal champions. Ett taktiskt öga är också en grund för att spela denna roll effektivt. Att ganka, eller hjälpa till på en lane, är otroligt svårt om man inte har denna kunskapen.

I djungeln spelas oftast bruisers eller tanks.

Djunglaren behöver balansera mellan att döda monster i djungeln, att ganka lanes eller att hjälpa laget med vision genom wards. Om spelaren inte dödar monster effektivt hamnar denna efter i experience och guld fort, men om spelaren inte hjälper sina lanes med ganks hamnar laget också fort i ett underläge. Utöver det är wards mycket viktigt då man med dessa kan utläsa vad motståndarens djunglare planerar att göra.

För att lära sig djungelrollen kan man använda spelares livestreams eller youtubevideos. Exempelvis är Foxdrop, Virkayu och iwilldominate mycket duktiga djunglare som i sina videos förklarar när och varför de väljer att göra olika beslut.

Mid 

Midlanen spelas oftast med unika mages eller assassin-champions. Även om lanen spelas en mot en så är läget på kartan som sådant att djunglare och supports ofta kommer och hjälper sin medspelare. I specifika fall kan även toplanern assistera i midlanen.

Assassins är champions som kan göra mycket skada på kort tid med kombinationer av sina förmågor. Dessa champions spelas oftast inte alls i någon annan roll.

De allra flesta mages spelas i midlanen förutom några specifika supportmages. Vissa mages gör mycket skada på kort tid med en kombination av sina förmågor. Andra gör konstant skada av olika mängd som gör att de kan kontrollera lanen mycket väl. Det finns också andra som förlitar sig på sin förmåga att skydda sig själv eller att genom heals övervinna motståndaren i det långa loppet.

Midlane är en väldigt viktig roll där spelaren styr sitt lag till stora delar i matchens mellanskede. Mycket av lagets skada kommer från just denna champion under den perioden. Därmed är det viktigt att spelarens lag hjälper till för att ge midspelaren en så bra start som möjligt. Midlanen är också den kortaste lanen i spelet och med dess position i mitten av kartan är det otroligt fördelaktigt att förstöra motståndaren torn just i denna lane. Det ger laget en chans att ta över kartan på ett sätt som andra lanes inte gör.

ADC

ADC eller botlane är en roll som är mycket krävande mekaniskt och spelaren i denna roll är den laget litar mer på ju längre matchen lider. ADC-champions gör mycket skada på långt avstånd och de kan öka denna skada markant med köp av items.

I denna roll går det även att spela mages eller assassins vilket har lett till att rollen ofta benämns som botlaner eller toplaner i dagsläget.

ADC spelarens primära mål är att utdela skada på motståndaren utan att själv skadas. Utöver det är det otroligt viktigt att få det dödande slaget på fiendens soldater i så stor utsträckning det bara går. Att farma guld för att köpa items är spelarens primära mål och detta är ofta direkt avgörande för matchens utgång.

I botlanen assisteras lagets ADC av en support vilket leder att kommunikation dessa två emellan är väldigt viktigt. Endast en väl fungerande duo kan vinna lanen då supportspelaren har verktyg som lagets ADC behöver för att kunna vinna fighter.

I teamfighter är positioneringen av lagets ADC i en viktig roll. Champions som spelas i denna roll är oftast mycket sköra och om motståndaren får tag på denna är det oftast ett lätt byte. Att spelaren i denna rollen är bra på att undvika motståndarens förmågor är A och O även om denna också måste kunna dela ut skada under fighten.

Support

Supportens primära fokus är att hjälpa det egna laget för att kunna vinna matchen. Det tar fart i början av matchen genom att hjälpa botlanen få en bra start. Vision genom wards är en annan stor del av supportens jobb och likaså att köpa items som hjälper laget mer än sig själv.

I supportrollen spelas oftast tanks eller mages. Dessa har generellt förmågor som stunnar, paralyserar, healer, sköldar eller gör motståndare långsammare.

Supportchampions fokuserar stor del av matchen på att köpa wards och med dessa ge sina medspelare extra vision som hjälper alla aspekter av spelet.

Flera supportchampions är bra på att hjälpa sin djunglare i tighta situationer. Att dessa två tillsammans gankar midlanen för att ge sin midspelare ett övertag är också vanligt.

En support behöver inte grubbla över att han själv dör så länge man assisterar laget till kills eller på andra sätt gör sig effektiv. Spelare i denna rollen fokuserar inte på att döda fiendens soldater i samma utsträckning som andra roller då dessa champions inte behöver många items.

Champions

Det är inte nödvändigt att kunna spela alla champions i spelet, men tids nog bör en spelare som vill utvecklas lära sig vad alla har för förmågor. För att uppnå detta är det viktigaste att helt enkelt spela spelet och lära sig den vägen. Till en början är det en bra idé att utnyttja rotationen av champions, där 14 stycken är fria att spela varje vecka. Efter ett tag bör spelaren ha hittat vilken eller vilka champions man tycker bäst om. När man påbörjar sitt spelande i rankade matcher är en rekommendation att fokusera på två roller och runt 3-5 champions som man tränar mer med än andra. Dessa roller och champions kan givetvis ändras med tiden, men att ha en djup förståelse för karaktären man spelar är nödvändigt för att klättra i rankingen.

Patcher för spelet ändrar styrkan för olika champions konstant, men generellt spelas uppemot 90% av alla karaktärer utan att ge motståndaren ett handikapp. Vill man följa de senaste uppdateringarna kan man göra det här: https://na.leagueoflegends.com/en/news/game-updates/patch 

Bortsett från de allra högsta nivåerna av spelande är din kunskap och skicklighet med olika champions mycket viktigare än de senaste ändringarna. Att lita mer på sin egna förmåga än att spela det som är populärast för tillfället är något vi rekommenderar starkt.

Vill man ändå följa de senaste trenderna och vad exempelvis professionella spelare spelar för tillfället kommer vi i slutet av denna guide länka till flera sidor med mycket bra information.

Runor

Summoner Spells

När ett konto når level 9 får spelaren tillgång till samtliga summoner spells, vilket innebär extra förmågor. Dessa har generellt en lång cooldown. Det finns nio summoner spells att välja mellan och dessa skiftar markant beroende på vilken roll som spelas. 

  • Flash - Flyttar spelaren en kort distans till vald destination. Denna förmåga väljs i de flesta fall oberoende av roll. Även om det finns undantag är detta alltid ett säkert val.
  • Heal - Healar karaktären och en medspelare i närheten. Ger också extra movement speed till båda karaktärerna. Används oftast i botlanen, då laget har två spelare där. 
  • Teleport - Förflyttar karaktären till valfri plats på kartan efter en channel på 4 sekunder. Destinationen kan vara det egna lagets torn, minion, ward och specifika förmågor. Denna spell används oftast i toplanen, men i unika fall även i midlanen eller av lagets ADC.
  • Ghost - Ger extra movement speed i 10 sekunder. Används av champions som kan utnyttja detta extra mycket som exempelvis Olaf eller Hecarim.
  • Barrier - Ger en sköld i två sekunder. Används främst i midlanen då motståndaren kan göra mycket skada med en bra kombination.
  • Exhaust - Reducerar skadan en motståndare gör i 2.5 sekunder och gör också karaktären långsammare. Används oftast av supports eller midlaners som vill försvaga motståndaren i strid.
  • Smite - Gör skada mot fiendens soldater eller minions. Om den används på ett stort monster healas även spelaren. Ett måste för djunglare som också kan bygga items för att förstärka förmågan.
  • Cleanse - Tar bort rörelseförhindrande spells från karaktären. Gör också kommande paralyseringar, stuns eller liknande kortare i de kommande 3 sekunderna. Används oftast av midlaners eller ADC om motståndaren har många av dessa effekter. 
  • Ignite - Sätter eld på spelarens champion som därefter gör true damage i 5 sekunder. Används av alla roller om man försöker förgöra sina motståndare tidigt i matchen.

Om du vill se vilka summoner spells som används av professionella spelare/streamers med olika champions kan du göra det här: https://www.probuilds.net/ eller https://u.gg/

Items

I vår nybörjarguide gick vi inte igenom vikten av items i spelet. När man lär sig grunderna i spelet går det bra att köpa rekommenderade items, men sanningen är att det ibland sätter laget i ett sämre läge än andra alternativ. Med en uppsjö av olika champions att välja mellan ändrar sig spelet konstant med nya uppdateringar och nya kombinationer av items kommer titt som tätt. Vilka items spelaren väljer att köpa har en otroligt stor roll i hur lyckosam spelaren är och det är något man alltid bör ha i åtanke. Ofta köps items som passar respektive champion, men med valet av olika förmågor ändras detta också i specifika lägen. https://www.probuilds.net/ och https://u.gg/ visar vilka items som köps av professionella spelare och streamers. https://www.mobafire.com/ tillhandhåller guider för samtliga champions i spelet och dessa är gjorda av spelare själva.

I spelets klient kan man i collection-tabben, i sektionen för items, göra sina egna itemval eller ladda ner spelargjorda guider istället för att använda spelets rekommenderade val. Det är ett smidigt sätt att komma ihåg vad man tänkt sig köpa på respektive champion.

Taktik

Den taktiska delen av spelet blir högaktuell direkt när spelaren sätter en fot i rankade matcher. Även om de lägre nivåerna inte är massivt krävande på denna fronten till en början är det viktigt att börja lära sig. Allt för att underlätta sitt spelande och kommunikationen med laget. Ett bra sätt att utveckla det taktiska kunnandet är att kolla på professionella matcher eller streamers, men ha i åtanke att dessa matcher spelas på en hög nivå med mycket kommunikation i laget. På lägre ranker är dessa delar på en annorlunda nivå, men det är aldrig skadligt att se hur det spelas när man kan lära sig mycket från det.

De tidiga skedena av matchen är inte taktiskt krävande för någon utom djunglaren och i specifika fall för supportspelaren. Spelaren på respektive lane försöker få ihop mer guld och experience än motståndaren och supportspelaren försöker hjälpa sitt lag att uppnå detta. I mitten av matchen, eller mid-game som det också kallas, blir det taktiska spelet en av de viktigaste aspekterna. När samlas hela laget för att slåss ihop? När ska man döda drakar eller baron? Vart ska wards placeras för bästa effektivitet? Dessa och många andra taktiska frågor är inget det går att ge ett enda korrekt svar på. En generell regel är dock att om motståndaren hamnat efter i farm och levels så bör laget försöka förstöra torn eller döda baron. Det minsta som bör hända är att man genom wards får mer vision djupare in på motståndarens del av kartan.

Kommunikation

Den första nivån av kommunikation sker genom så kallade pings. Pings är varningar som det egna laget ser på spelfältet eller på sin karta nere i det högra hörnet. Dessa pings kan utfärdas med G-knappen eller med musen. Att pinga kan hjälpa det egna laget genom att varna om att en champion saknas på en lane, motståndarens position av wards eller för att uppmärksamma en medspelare att du är på väg att utföra en gank. Det är viktigt att använda denna funktion redan från start och det bör sitta i ryggmärgen fort efter att man börjat spela rankade matcher.

Djupare kommunikation med medspelare är lättare genom spelets inbyggda röstchatt, men kan också göras genom traditionell textchatt. Normalt används detta för att samla ihop laget på en lane eller för att döda drakar/baron. Detta är ändå inte ett krav eller ett måste i denna delen av utvecklingen. Genom pings klarar man sig gott och väl i lägre rankade matcher.

Monster

Red/Blue Buff

Båda sidor av djungeln har ett monster som är mer värdefull än de andra. En av dessa är omringad av en röd cirkel, medans den andra är blå. Spelaren som dödar monstret får cirkeln och buffen den för med sig. Den röda buffen bränner fiender med eld, gör dem långsammare och healar även bäraren av buffen. Den blå buffen ger mana och sänker cooldownen på spells och förmågor med 10%.

Rift Herald

Rift Herald spawnar efter 10 minuter och lämnar vid 20 minuter, då Baron Nashor spawnar i dess plats. Lyckas en spelare eliminera monstret får man tillgång till Herald’s Eye, som ger en snabbare recall, som är teleporten till sin egna bas. Vid aktivering av Herald’s Eye spawnat man Rift Herald som sedan attackerar närmaste fiende eller deras byggnader. Monstret är mycket effektivt i förstörandet av motståndarens torn. Används inte ögat på 240 sekunder går det förlorat.

Baron Nashbor 

Baron Nashor är ett kraftfullt monster som spawnar efter 20 minuters speltid och efter att han eliminerats tar det 6 minuter före han återföds. Baron Nashor ger vid hans död alla överlevande spelare i laget som dödat honom Hand of Baron - en buff som ger snabbare recall, mer attack damage, ability power och utöver det förstärks minions i närheten. 

Elemental Dragons

Det finns fyra drakar, varav en åt gången spawnar på slagfältet. Vilken typ av drake som spawnar är det slumpen som avgör. De spawnar 5 minuter efter den senaste drakens död och när spelet går över 35 minuter spawnar istället en Elder Drake. De olika drakarna i början av matchen är som följer:

  • Cloud Drake - Vid drakens död får hela laget extra movement speed.
  • Infernal Drake - Vid drakens död får hela laget extra attack damage och ability power.
  • Ocean Drake - Vid drakens död får hela laget extra hp/mana regeneration.
  • Mountain Drake - Vid drakens död får hela laget extra damage mot monster och byggnader.

Samtliga av dessa buffs består resten av matchen.

Elder Drake 

Elder Drakes spawnar efter 35 minuter i och med när nästa drake skulle spawnat. Elder Drakes spawnar sedan resten av matchen. När en Elder Drake elimineras spawnar en ny efter 6 minuter. Laget som dödar en Elder Drake får för en kort tid alla sina buffs från de tidigare drakarna buffade och utöver det görs även extra fire damage när man attackerar fiender. Om laget sedan tidigare redan dödat en Elder Drake dubblas buffen.

Draft Pick

I draften får varje spelare möjligheten att visa vad de vill spela i förväg. Sedan bannar varje spelare var sin champion. Efter detta är det dags för spelarna att välja sin champion av de som återstår. Det första laget väljer en champion, det andra väljer två, sedan väljer det första laget två champions och så fortsätter det tills båda lagen har valt sin lineup. 

Att spela Draft Pick är bra träning inför rankade matcher då det är systemet som används där för att välja champions. Det finns givetvis för- och nackdelar med detta. Spelaren får ofta spela rollen man föredrar utan problem och information om vilka champions det andra laget valt är fördelaktigt. Å andra sidan kan karaktären spelaren vill spela vara bannad och det andra laget har information om ditt val före de gör sitt egna.

Efter valet av champions fungerar spelet likadant som i blind pick. Skillnaden är dock att varje spelare fått rollen och positionen de ville ha. Därmed är oftast spelarna vana vid deras uppgift i matchen.

Ranked

Rankade matcher, speciellt i Solo/Duo Ranked, är oftast en helt annan värld från “normala matcher”(Blind Pick och Draft Pick). I rankade matcher står varje spelares egna rank på spel och därmed tas oftast dessa matcher på mycket större allvar. Detta innebär att nivån är tydligt högre, men också att spelare är mer emotionella och mindre bra spelarinsatser blir kritiserade. Det positiva är ändå att spelare matchas med andra på deras egen nivå, vilket leder till att dessa matcher har ett mindre gap än andra i hur skickliga spelare är.

När en spelare vill börja sitt äventyr med rankade matcher spelas först 10 matcher som avgör spelarens startpunkt i rankingen. Efter detta ger varje vinst LP (League Points) och varje förlust tar bort poäng. När spelaren når 100 poäng börjar qualifiers till en högre rank och när poängen hamnar på 0 kan en förlust sänka spelaren till en lägre rank. 

Solo/Duo Ranked, Ranked Flex och Twisted Treeline Flex har alla sitt egna rankingsystem. I slutet av säsongen tilldelas priser efter rankingen och generellt får Gold-ranken de mest exlusiva priserna.

Qualifiers till en högre rank fungerar lite annorlunda om det är för att flyttas upp till en högre level inom en rank eller en helt ny nivå över huvud taget. Från en level till en annan (tex. Bronze 3 -> Bronze 2) behöver spelaren vinna 2 av 3 matcher och för att gå till en helt ny nivå (tex. Bronze 1 -> Silver 4) behövs 3 vinster från 5 matcher. Misslyckas spelaren får denna med sig en vinst till nästa qualifier. På Master-nivån rankas spelare dagligen i Grandmaster- och Challengerranken.

Rankingsystem

  • Iron (1-4)
  • Bronze (1-4)
  • Silver (1-4)
  • Gold (1-4)
  • Platinum (1-4)
  • Master
  • Grandmaster (Top-700 spelare på EUW och Top-500 spelare på EUNE)
  • Challenger (Top-300 spelare på EUW och Top-200 spelare på EUNE)

Länkar

http://www.op.gg/

Här hittas statistik för det egna kontot, matchers statistik och statistik med olika champions.

https://champion.gg/

Massvis med statistik för champions.

https://u.gg/

Det egna kontots statistik, statistik för champions och detaljer för matcher spelade av proffs/streamers.

https://www.probuilds.net/

Matchstatistik från professionella matcher och matcher spelade av streamers.

https://www.mobafire.com/

Guider gjorda av spelare.

https://www.youtube.com/channel/UCq8up0Ew9K0IiRxbz75BZsg

Information om nya patcher och ändringar.















 

Janne Kouva image

Janne Kouva

19 augusti 2019