Efter DreamLeague Major i Stockholm släpps patch 7.21d.

Patch 7.21d släpps direkt efter majorn!

Dreamleague-majorn i Stockholm är avslutad och med det är det dags för en ny patch. Många ändringar är direkt kopplade till hur metan sett ut senaste tiden och vi kommer att gå igenom de största ändringarna och vad de innebär och hur de redan påverkat spelet.

Buffade items:

  • Aeon disk - Receptets kostnad sänkt från 1250 till 1100. 
    • Ett item som till och från används av heroes som har otroligt viktiga spells och som vill undvika att bli dödade väldigt fort. Med tanke på att itemet inte var helt ovanligt att se före patchen, så lär detta göra så vi ser det hyfsat frekvent.
  • Solar Crest - Attack speed/reduction ändrad från 70 till 80.
    • Mer effektiv om man använder buffen på sig själv och om det används på motståndaren så sänks deras attack speed mer än tidigare. Också ett item som flera heroes redan köper i specifika lägen och även fast ändringen är marginell så kan vi vänta oss att se lite mer av detta item.

Nerfade items:

  • Guardian Greaves - Receptets kostnad ökas från 1700 till 1800.
    • Ett item vi sett i mer eller mindre varenda match då det är extremt kraftfullt på många heroes och denna ändringen lär knappast ändra det, men man kan i specifika fall överväga andra alternativ. En väntad ändring.
  • Rod of Atos - Cooldown ökas från 16 till 18 sekunder och cast range sänkt från 1150 till 1000.
    • Itemet som blivit otroligt populärt den senaste tiden och var en given kandidat för en nerf. Båda ändringarna är marginella och itemet lär fortsatt användas flitigt.

Buffade heroes (våra topp 5)

Många heroes får sig buffar i denna patch, men det är inte många som sticker ut som extremt stora eller avgörande skillnader. Vi kommer lista våra topp 5 som kan komma att påverka spelet mest, speciellt i professionella sammanhang, men ta gärna en titt på hela listan över ändringar här: 

https://www.dota2.com/patches/

Arc Warden: 

  • Agility gain ökad från 2.1 till 2.4. 
  • Tempest Double duration ökad från 16/18/20 till 16/20/24

En hero som inte var speciellt populär, men ändå såg speltid i specifika fall då det passade en lineup och spelades bland annat i den senaste majorfinalen. Dessa ändringar tror vi kommer lyfta heron till en nivå där vi kommer se honom i proffsmatcher och pubs mycket mer. Speciellt ändringen på Tempest Double gör mycket under tiden Arc Warden kan farma extremt effektivt med Boots of Travel. 

Har sett en ökning i winrate på 3.5% till knappt 50%, men denna heron har ofta haft lägre winrates i pubs och ändå spelats otroligt mycket på proffsnivå.

Earthshaker:

  • Basarmor höjs med 2.

Låter inte mycket för världen, men en hero som Earthshaker är alltid extremt användbar med sin potentiella lockdown och damage output. När han nu dessutom blir bättre på lane och svårare att döda överlag så är det inte omöjligt alls att vi kommer se heron tillbaka som en vanlig pick i alla sammanhang. 

Har sett en ökning i winrate på 1.8% till nästan exakt 50%.

Drow Ranger: 

  • Agility gain ökad från 2.5 till 2.8.
  • Basagility ökad med 6 (Startdamage samma som innan)

En hero som också haft sina användningsområden och passar alltjämt in i vissa typer av lineups eller herokombinationer mycket bra. Denna ändring kommer garanterat att vi ser heron mycket mer då det redan var en hero på gränsen. 

De första dagarna av patchen indikerar också på detta då winraten gått upp med 4.5% till 52.5%.

Sniper: 

  • Shrapnel stackar om på 40 istället för 50 sekunder.
  • Take Aim cooldown minskad från 15/12/9/6 till 9/8/7/6.

Heron har inte sett mycket till speltid på länge och många är nog rädda för att gå tillbaka till eran då Sniper dominerade allt och alla under HO-HO-HA-HA-eran som den roligt nog kallas för. Kan detta då få oss till det stadiet? Nej, det tror vi inte, men det är absolut positiva ändringar för Sniper och flera kommer säkerligen att spela runt med heron och hitta sätt att använda honom på.

Har sett en marginell ökning i winrate på 1.3%, men är fortfarande strax under 50%.

Templar Assassin:

  • Agility gain ökad från 2.8 till 3.2.
  • Melds debuff håller i 12 sekunder istället för 10.

Ännu en hero som spelats till och från i proffs-scenen, men som inte riktigt haft tillräckligt för att bli en vanlig pick. Tillsammans med låg winrate i pubs var buffs väntade och det här kan nog absolut pusha heron till fornstora dagar och bli en riktig utmanare till andra midheroes i denna patchen.

Har ökat hela 4% i winrate, men ligger alltjämt ett par procent under 50%-strecket.

Nerfade heroes (våra topp 5)

Samma här som för buffade heroes, det har skett en hel del ändringar så vi kommer lista de vi finner mest signifikanta, men kolla gärna igenom hela listan över uppdateringar om du är intresserad.

Chen:

  • Divine Favor duration minskad från 14 till 8/10/12/14

Heron har varit otroligt populär en längre tid och är en av få heroes som kan djungla, men samtidigt ha stor påverkan på spelet och kontroll över lanes. Denna ändringen är  signifikant för just hur mycket Chen kan hjälpa sina lanes att vinna. Vi tror att det kan komma att få stor påverkan, speciellt i proffs-scenen och bör leda till att heron inte blir bannad varenda match som det varit det senaste och specifikt i Dreamleague Stockholm Major.

Chen har en låg winrate i pubs på 42% och det har gått ner ytterligare 0.5% sedan ändringen. Detta ändrar dock inte det faktum att heron är mycket populär i professionella matcher.

Mars:

  • Strength gain minskad från 3.6 till 3.2.
  • Spear of Mars vision area minskad från 500 till 300.
  • God’s Rebuke manakostnad ökad från 55/60/65/70 till 65/70/75/80
  • Level 20 talent +1.5s Spear of Mars stun minskad till +1s.

En hel rad nerfs till den nya heron som väntat. Ingen av nerfsen specifikt är jättestor, men tillsammans så är det en hel del och heron börjar nog närma sig balanserad även fast det lär ta lite tid före vi ser honom i competitive mode.

Winraten för Mars har gått ner med knappt 3% sedan patchen och landar totalt på 50.7%. 

Oracle: 

  • False Promise cooldown ökad från 100/65/30 till 115/80/45
  • False Promise manakostnad ökad från 100 till 100/150/200
  • False Promise cast range minskad från 1000 till 700/850/1000

Heron har varit den mest populära i professionella sammanhang en lång tid och var mer eller mindre bannad i varje match. Nerfs var väldigt väntat och att det är just ultin man inriktar sig på verkar logiskt då den kunde vända en match på egen hand. Alla delar gör sitt för att balansera spellen, men cast rangen kan vara den viktigaste delen för att spellen inte ska vara alldeles för stark.

Redan före patchen hade Oracle en winrate på strax under 50% och har sedan dess minskat med ytterligare 2.5%, men denna nerf är klart riktad mot professionellt och högkalibrigt spel, där heron var alldeles för bra.

Pangolier:

  • Lucky Shot kan inte längre applya Silence och Disarm samtidigt.
  • Chansen att få en Lucky Shot minskat från 20% till 17%.
  • Rolling Thunders manakostnad ökad från 100 till 100/150/200.

Ytterligare en hero som varit väldigt populär och matchavgörande den senaste tiden. Lucky Shot är fortfarande efter patchen en irriterande spell som med ren tur kan vinna eller förlora matcher, men visst kommer dessa ändringar göra heron lite svagare, vilket var välbehövligt.

Pangoliers winrate har minskat med 2.6% sedan patchen och är nu under 50%.

Viper:

  • Agility gain minskad från 2.8 till 2.5.
  • Nethertoxins cooldown ökad från 5 till 6 sekunder.

Diskutabelt den mest obalanserade heron för en månad eller två sen, men tappade lite i popularitet i Dreamleague-majorns slutskede. Dessa ändringar verkar dock mer än välbehövliga och hans kapacitet att djungla går också ner marginellt. 

Före patchen hade Viper en närmast otroligt winrate i pubs, 56.5%, men har sedan patchen gått ner med 3%. Det ser ut som ett bra läge för heron då han ofta är bättre i pubs än på proffsnivå.

Slutsats

En relativt liten patch, men som verkar gå hårt åt heroes som varit uppenbart för starka och generellt nog är en bra patch. Ändringarna både för starka och svaga heroes är marginella, men det brukar vara ett bättre recept än att gå för långt med en gång, så allt som allt kommer nog detta också leda till snabba skillnader i både pubs och tävlingsmatcher. Om det kan få någon större skillnad på meta och lags strategiska plan återstår att se, men det ser inte speciellt troligt ut och redan i Dreamleague-majorn kunde vi se skillnader under turneringens gång och det blev mest tydligt i finalen som gick sina fulla fem maps. Där spelades en hel del olika heroes och även sådana som inte sett ljus på en väldigt lång tid.

Den senaste patchen var med andra ord knappast färdigstuderad och fullt genomtänkt och med ännu fler ändringar nu kommer vi ha en lång tid framöver av ovisshet. Det blir intressant och se hur saker utvecklar sig till nästa major som går i Paris och Disneyland i början av maj!

 













 

Janne Kouva image

Janne Kouva

26 mars 2019