CSGO har fått sin senaste uppdatering.

CS:GO update 13.03.2019 är ute!

Med en avslutad major där ett av de mest diskuterade ämnena var vapenbalans i spelet var det inte en chock att vi skulle få se ändringar till vapnet som stod i rampljuset - AUGen. Flera kartor blev mer CT-favoriserade än tidigare och vapnet var det allra mest använda som CT överlag. En del andra intressanta saker uppdateras också som förlust-bonusen och hur det ekonomiska systemet fungerar. Något som givetvis kan få stor effekt i hur spelet fungerar taktiskt och strategiskt. Här är de största och viktigaste ändringarna:

Förlustbonus

Förlustbonusen är något som skapat debatt i CS:GO sedan för alltid, men nu är det dags för en ändring som verkligen rör om i den ekonomiska grytan. Tidigare fick man alltså en bonus för nästa rundas pengainkomst om man förlorade rundan som ökade för varje runda upp till fem förlorade rundor i följd. Om man sedan vann en runda så försvann denna bonus helt, vilket ofta ledde till att ett lag som förlorat flera rundor i följd för att sedan vinna en var näst intill tvungna att vinna nästa då man annars råkade ut för en så kallad “reset”, som innebär att man inte hade några pengar kvar alls och det ekonomiska läget var katastrofalt.

Man har således nu gjort en ändring för att motverka detta. Genom att istället för att bli av med bonusen helt, så går man ner ett steg på “stegen” över hur mycket bonus man har, enligt denna modell:

  • 0 förlorade rundor: +1400$ nästkommande runda.
  • 1 förlorad runda:     +1900$.
  • 2 förlorade rundor: + 2400$
  • 3 förlorade rundor: +2900$
  • 4 förlorade rundor: +3400$

Ändringen leder således till att lag, speciellt CT, har bättre ekonomiska förutsättningar och hamnar mindre sällan i lägen där man måste skippa att köpa vapen flera rundor i rad. Något som borde leda till att vi ser mer vapenrundor och mer rättvisa resultat i matcher. Allt som allt låter det som en väldigt bra ändring som inte kommer en dag för sent.

AUG

Som sagt den stora snackisen under Majorn i Katowice då vapnet blev otroligt populärt när det sänktes i pris från 3300$ till 3100$, det vill säga samma pris som M4A4. AUGens träffsäkerhet och höga skada tillsammans med alternativet att zooma in under strider på långt avstånd gjorde den överlägsen de andra alternativen, något de flesta inte gillade alls. Av denna anledningen höjs därmed vapnets pris tillbaka till vad det ursprungligen var, 3300$. Nu när spelare insett hur starkt vapnet faktiskt är så låter det som en rimlig ändring och vi lär fortfarande se vapnet i läget där man som CT har bra ekonomi och kan spendera lite extra för ett bättre vapen, men där M4A4 och M4A1-s igen är användbara alternativ. Ändringen till M4A1-s hjälper detta ännu mer och det ska vi prata om härnäst.

M4A1

Vapnet som vid olika tillfällen varit kungen i CS:GO, men som tappat i popularitet och knappt sett något spel på proffsnivå alls under längre tid, bortsett från ett fåtal spelare som föredragit vapnet väldigt länge. Nackdelarna med vapnet har varit det lilla magasinet och att man haft få skott i reserv. Just detta fokuserar man på i uppdateringen och numera har vapnet 25 skott i ett magasin, med tre fulla magasin i reserv, vilket är betydligt mer än vapnet haft förr då ett magasin endast hade 20 skott och har sett iterationer med både två och tre reservmagasin.

Detta bör leda till att vapnet ses som ett fullgott alternativ igen med sin fördel av silencern som kan vara mycket fördelaktigt. Det lär också finnas en handfull spelare som jublar ordentligt då de spelat med vapnet även i sitt svagare skick.

Shotguns

Hagelgevären har varit riktigt användbara och populära under perioder i CS:GO, men har fallit ur smak den senaste tiden. Dessa ändringar ska nog kunna ändra på den saken då flera hagelgevär får stora förbättringar.

Nova: Priset sänks från 1200$ till 1050$ och vapnets förmåga att penetrera objekt höjs till 100%, vilket innebär att det är på samma nivå som andra hagelgevär, då det tidigare hade 0% penetration. Med vapnets höga kill reward och det nya pengasystemet är det inte omöjligt alls att Novan synd mer på slagfältet än tidigare.

Sawed-Off: Priset sänks från 1200$ till 1100$ och vapnets räckvidd höjs från 650 till 1400. Samma läge som med Novan. Kostnaden för vapnet är helt ok med tanke på hur dödligt det är och hur stor bonus man får vid en lyckad kill. Ett vapen ett fåtal spelare använt sig av innan och vi lär få se en del spelare ge det en chans ännu en gång.

Mag7: Priset sänks från 1800$ till 1300$ och för att vara ett vapen som till och från syns i proffsmatcher är vi övertygade om att denna ändring kommer öka användandet ännu mer. Riktigt bra vapen att hålla specifika tighta vinklar med och med den stora killbonusen så är det ett riktigt bra alternativ i force-rundor.

 

 

 

Janne Kouva image

Janne Kouva

27 mars 2019