En guide för nybörjare inom Counter Strike: Global Offensive.

CS:GO nybörjarguide

CS:GO är ett så kallat FPS-spel (first-person shooter) som i sin enkelhet också har ett otroligt djup och möjligheten till att alltid kunna förbättra sig, både ur ett spelmässigt, men också ett taktiskt och strategiskt perspektiv. I denna guiden kommer vi att gå igenom de mest grundläggande koncepten man bör känna till före man påbörjar sin resa i CS:GO.

Vad går spelet ut på?

CS:GO spelas i flera varianter, men den vanligaste spelformen är en match som spelas 5 mot 5 där spelarna är uppdelade i två lag. Det ena laget spelar som terrorister (T) och deras primära uppgift är att aktivera en bomb som efter 40 sekunder exploderar. Lyckas man med detta har man vunnit rundan, men man kan även vinna rundan genom att eliminera samtliga spelare i motståndarlaget.

Det andra laget spelar således som anti-terrorister(CT) och deras primära uppgift är att stoppa denna bomb ifrån att explodera. Detta uppnås genom att inte låta terroristerna aktivera bomben, eller genom att desarmera bomben före den hinner explodera.

Detta är grunden till hur man vinner och förlorar rundor. Båda lagen har 15 rundor att spela som CT och T. Således har laget som når 16 rundor först vunnit matchen. I professionella matcher går matchen till övertid för att avgöras om båda lagen lyckas vinna 15 rundor vardera.

Vapen 

En viktig del av spelet är självklart urvalet av vapen och hur dessa kan användas för att förbättra sitt lags chanser att vinna matcher. Här kommer vi att gå igenom de mest använda vapnena för båda lagen och varför just de är de viktigaste att känna till.

Som terrorist börjar man spelet med en Glock, en simpel pistol som gör relativt lite skada, men som finner fördelar i att den har ett stort magasin med hela 20 skott. Till skillnad från andra vapen som gör att man springer långsammare så är Glocken en lättviktare som gör att man fortfarande är väldigt snabb och mobil. Detta kan användas till terroristernas fördel speciellt under den öppnande pistolrundan även fast pistolen har sina nackdelar.

När man samlat en del pengar är det dags och uppgradera till ett kraftfullare vapen och här har terroristerna en riktig klassiker som funnits med sedan Counter-strikes begynnelse, vi pratar givetvis om en AK-47. Ett otroligt kraftfullt vapen och det självklara valet i alla rundor då laget investerar i sin arsenal. AK-47 har en väldigt stor fördel i att den kan eliminera motståndaren med endast ett skott i huvudet. I anti-terroristernas arsenal finns inget automatvapen som har denna funktion, vilket givetvis gör AK-47 till ett väldigt effektivt vapen i alla lägen. Med det sagt, så finns också givetvis nackdelar och de mest självklara är att AK-47 är ett tungt vapen som gör en relativt långsam och den är också svårhanterad om man skjuter väldigt många rundor i följd, en så kallad spray. 

Som anti-terrorist har man två pistoler man kan välja mellan före matchen påbörjas. P2000 och USP-S är de två pistolerna man kan välja mellan där båda är kraftfullare än terroristernas Glock. Båda dessa pistoler gör betydligt mer skada än Glocken och är dessutom träffsäkrare. Valet mellan P2000 och USP-S faller oftast på USP-S då denna har en ljuddämpare som gör det svårare för terroristerna att veta vart de blir beskjutna i från. Nackdelen är dock att USP-S har 12 skott i sitt magasin, jämfört med P2000 som har 13. Även fast detta låter som en liten skillnad så kan det bli väldigt avgörande då man möter rusande terrorister med en Glock och 20 skott. Rekommendationen är trots allt att använda USP-S som sitt primära val då den är otroligt dödlig på långt avstånd och fördelen som en ljuddämpare innebär.

När ekonomin tillåter är det två gamla klassiker som ofta dyker upp som anti-terrorist, men även en liten uppstickare på senare tid. M4A1-S och M4A4 är de två automatvapen som har dominerat sedan CS:GO tog över som den mer populära versionen av Counter-Strike. Båda dessa har hög träffsäkerhet och gör mycket skada, men som tidigare nämnt så har dessa inte fördelen att kunna döda med endast ett skott. Spelaren har före matchen alternativet att spela med ett av dessa vapen tillgängligt och även fast båda används frekvent så är M4A4 det vanligare alternativet då det har 30 skott i ett magasin jämfört med 20 som M4A1-S erbjuder. 

När det kommer till automatvapen på anti-terroristernas sida så har det varit vanligt att dessa två vapen har varit de självklara valen, men på senare tid har även AUG blivit ett givet alternativ då priset på denna sänktes markant i en uppdatering.

AUG är ett snabbt skjutande vapen med hög skada och då det också har ett kikarsikte som gör det lättare att träffa målet på långt avstånd så har det blivit ett fullgott alternativ till de två gamla klassikerna.

Till slut har vi troligtvis det mest ikoniska vapnet i spelets historia, den skarpskjutande snipern AWP. Detta vapnet kan nyttjas av både terrorister och anti-terrorister och dess väldigt dyra pris till trots, så är det ett självklart val då det dödar på ett skott så länge det inte träffar motståndarens ben. Det har dessutom ett kikarsikte vilket gör det till ett utmärkt vapen på långt avstånd. AWP är ett svårhanterat vapen som kräver mycket träning och eftersom man endast skjuter ett skott åt gången för att sedan behöva ladda om, så krävs mycket bra rörelse och planering för att bli en kung med denna kraftfulla bössa.

Detta är det mest grundläggande utbudet av vapen, men givetvis finns det många fler alternativ och det finns många vapen som kan vara användbara i speciella situationer. Den generella regeln för vilket vapen man väljer att spela med vid en specifik runda är hur det ekonomiska läget i laget ser ut. Detta är ett avancerat koncept för en ny spelare, men ta gärna lärdom från mer rutinerade spelare och se hur de anpassar sig efter det ekonomiska läget. Om laget inte har råd med starka vapen så brukar man ofta istället spara inför kommande rundor genom att investera väldigt lite eller ingenting alls, detta kallas för en eco.

Granater och övrigt

I beslutet om vad man ska inhandla före en runda börjar så hamnar vapen ofta i fokus, men en minst lika viktig del i denna ekvation är inköpet av granater, skyddsväst och hjälm. Här följer en enkel beskrivning av vilka fördelar man kan skaffa sig genom att ha tillgång till dessa.

Chockgranat, eller i folkmun mer känd som en flashbang, är en granat som används för att för en kort stund förblinda motståndaren när den exploderar i dess synfält. Flashbangs används för att skaffa sig övertag mot motståndaren i dueller och är ett väldigt bra verktyg om det används rätt. Här finns även en stor möjlighet att som lag hjälpa varandra genom att kasta granater åt varandra och på så vis fort kunna eliminera en blind motståndare.

Rökgranat, som oftast kallas för en smoke, är en granat som efter att den kastats skapar ett stort rökmoln som blockerar synfältet i 15 sekunder. Som ett strategiskt verktyg är dessa väldigt viktiga och kan användas på ett effektivt sätt av både attackerande som försvarande lag. Det vanligaste sättet som försvarande lag kan utnyttja smokes på att är att blockera ingångar till bombplatser som gör det väldigt svårt och farligt för attackerande lag att sig framåt.

Som attackerande lag har man däremot möjligheten att med smokes skapa en tillfällig blockering av anti-terroristernas synfält och därmed kunna ta sig förbi annars farliga områden. Detta i kombination med flashbangs är ett mycket effektivt sätt att få överhanden mot det försvarande laget.

Molotov är den dyraste granaten, men kanske också den mest effektiva. Den är som du kanske kan gissa, en granat som när den landar skapar ett eldhav runt sig. Detta gör det nästintill omöjligt för motståndaren att springa igenom just den platsen, väldigt effektivt då man inser att motståndaren är påväg att ta sig in på en bombplats eller rusar tillsammans mot ett mål. Molotoven har många användningsområden och är även supereffektiv för att tvinga motståndaren att förflytta sig.

Högexplosiv granat, mer känd som HE, är en väldigt simpel granat som exploderar en viss tid efter att den har kastats. Den används effektivt om man vet vart en skadad motståndare befinner sig, eller om man kastar flera på en förbestämd plats tillsammans med sina medspelare.

Som man kan se så har alla granater sina användningsområden och kan användas på flera olika sätt, men de blir otroligt effektfulla om man lyckas koordinera användandet tillsammans det sina lagkamrater. Med tanke på hur viktiga dessa granater är så bör man tänka på att det kan vara bra att ha råd med minst någon granat om man ska inhandla vapen den specifika rundan. Granater är relativt billiga sett till hur stor skillnad de kan göra, speciellt om man lär sig att använda dem på ett effektivt sätt.

Det sista viktiga i valet av vad som ska inköpas för en runda är skyddsväst och/eller hjälm. Detta är något som är väldigt viktigt då det minskar skadan man tar och speciellt mot vissa vapen kan det vara direkt avgörande. Grundregeln är att, om man inhandlar vapen så bör man även ha råd att köpa en skyddsväst och hjälm. I specifika fall, speciellt som anti-terrorist kan det räcka med att bara köpa väst då terroristernas AK-47 dödar med ett skott i huvudet oavsett om man har hjälm eller ej.

Alla dessa aspekter gör att ekonomin i spelet är en otroligt viktig del av det taktiska spelet, men grundprinciperna är lätta att lära sig och mer ingående koncept är något man lär sig med spelets gång och speciellt om man senare börjar spela med ett dedikerat lag som organiserat hanterar sina inköp, men detta är inte något man behöver ge sig in på när man är en nybörjare eller spelar med okända spelare.

Kartor

CS:GO spelas på flera kartor som funnits med väldigt länge. Även fast dessa ändrats och uppdaterats väldigt mycket under alla år och olika versioner av spelet så behåller de sin egna stil och är lätta att känna igen. 

För tillfället så innehåller den tävlingsinriktade uppsättningen av kartor åtta olika banor, där allt som oftast en är frusen och inte spelas då den uppdateras efter behov.

Kartorna i denna rotationen är följande:

  • Dust 2
  • Inferno
  • Mirage
  • Nuke
  • Overpass
  • Train
  • Vertigo

Alla kartor har grundläggande likheter som två bombplatser, kallade A och B. Detta är också klart synligt på kartorna då det finns guidning till platserna över hela kartan. Givetvis finns det även skillnader på kartorna som gör att de spelas på ett annorlunda sätt rent taktiskt, men i grund och botten är upplägget väldigt likt varandra. När spelet utförs tillsammans med andra spelare så brukar man ha speciella namn för olika platser, eller, så kallade call-outs. Dessa är ofta liknande för flera banor för att underlätta för spelarna, exempel på det är “lång”, “banan” eller “hus”.

Då det finns en uppsjö av olika namn för platser på olika banor så är ett lätt sätt att lära sig grunderna genom att kolla vid kartan inne i spelet där det står vilken plats man befinner sig på. Många platser har namn som spelarna själva kommit på under alla år spelet funnits, men spelet erbjuder en bra start för att lära sig.

Matchmaking

Det vanligaste sättet att spela CS:GO på när man är en nybörjare eller om man spelar mer som en hobby än seriöst tävlingsspelande med ett lag är att spela matchmaking (MM). Om man spelar på ett helt nytt konto så behöver man nå level 2 för att sedan kunna spela rankade matcher. Därefter följer 10 matcher där man beroende på sin insats i matcherna blir given en rank. Det finns 18 steg i denna ranking och börjar i från Silver 1 ända upp till den högsta ranken, The Global Elite. 

Spelarens egna insats väger in i om man når en hög rank från början eller om man går upp eller ner i sin ranking med tiden, men den absolut viktigaste delen är om man vinner eller förlorar. Därav är den viktigaste faktorn att man faktiskt vinner matcher. Det kan verka som en självklarhet då CS:GO är ett lagspel och slutmålet är att vinna matchen, men många spelar för sig själva och inte för laget. Vill man klättra i rankingen och bli en bättre spelare bör man ha detta i åtanke då individuella prestationer är viktiga och kan avgöra rundor, men spelet tillsammans med laget är den klart största faktorn för att klättra uppåt.

CS:GO har också flera andra spelsätt, exempelvis Deathmatch är mycket bra för att träna på sin träffsäkerhet och reaktionsförmåga. Som namnet antyder, så är detta ett format där man spelar på valfri bana och det går endast ut på att skjuta motståndare och när en spelare dör så kommer man till liv direkt på en slumpmässig plats på banan. Så det är minst sagt ett spelsätt som går ut på att det är fullt ös hela tiden och man får massvis med situationer att förbättra sina kunskaper.

Ett annat liknande koncept kan man hitta i så kallade aim maps eller träningsbanor som går att hitta i Valves Workshop, dessa är skapade av personer endast i syfte för att spelare ska kunna träna sin träffsäkerhet och reaktionsförmåga i en miljö där man inte möter riktiga spelare, utan rörande måltavlor och liknande. Ett mycket bra sätt att träna på och rekommenderas starkt!

Slutord

Vi hoppas att denna guiden hjälpt dig att komma igång och förstå spelets grunder. När du fått lite mer erfarenhet rekommenderar vi att du går vidare med vår amatörguide där vi går igenom mer avancerade koncept och ger tips på hur man kan utveckla sitt spelande till en ny nivå. Här är en länk till den guiden.










 

Janne Kouva image

Janne Kouva

31 juli 2019